Skrivet av: dreamalive | september 8, 2008

Jennys konst och gott folk

NJA. HEMMA? NJA.
Näääää….det är tungt.
Hej.
Det är med blandade känslor jag skriver här igen.
Jag trodde det skulle gå över snart; de där känslorna av att inte känna sig väl till mods här tillbaka, men det har tvärtom bara fortsatt accelerera för min del, och jag hade så mycket hellre varit ute på Atlanten nu tillsammans med Siska, havet och solen.
MEN BARNEN ÄR GLADA OCH NÖJDA🙂
Istället för att måla under året i båten har jag skrivit här för mitt behov av att uttrycka migs skull. Och nu är det bara måla jag vill på min tid. Måla, måla, måla och sedan jobba ihop till en världsomsegling, och komma ut på havet igen om åtta år.
Som sagt; lagom till barnen blir stora vill vi flytta hemifrån och segla ut utan hemkomstdatum, med barnen om de vill, eller med besök av dem då och då om de vill.
Barnen har fått sin dos av hav och sol just nu tycker de och vill vara med sina kompisar, så det blir jag och Nuno som tar en liten tur i sundet med Siska när vi kan. Och då kan jag börja lipa av känslor, för det är så skönt att vara där, och tanken på att kunna dra så länge dagen räcker, fortsätta över natten om man vill, och sedan bara fortsätta, fortsätta hela tiden över vidare vatten – är överväldigande.
FEST
Min låt när vi lämnade Norra hamnen förra året var Timbuktus ”Jag Drar”,
och det är tråkigt att vi inte kunde segla in i samma hamn tretton månader senare med stor fest, men skulle vi gjort det hade vi tvingats lämna Medelhavet och segla norrut i slutet av vintern, för att hinna tillbaka innan La Nortada-vinden vände mot oss….och då skulle vi alltså aldrig ha fått någon sommar på åtminstone två år!!!!!! ……. Oavsett vilket skulle det varit rätt omöjligt för oss att klara av att hinna segla hem efter allt som hände första halvan av resan.

Jag är sugen på att ha en hemkomst fest här i huset nu när det börjar komma iordning, och det blir kanske så, men rätt mycket annat måste oxå komma iordning först. Jag, bl.a…
Därför var det en så fantastiskt skön överrasknings fest att få en oväntad Timbuktu-spelning i fredags i Röstånga! Barnen var lika lyckliga, och Nuno hade ingen koll, och det var han och de inte ensamma om. Komiskt nog trodde flera stycken att det var Nuno som var den efterlängtade sångaren i bandet, och en liten pojke drog försiktigt Nuno i skjortan och räckte fram papper och penna för att få autograf. Nuno fattade inte alls vad det skulle finnas för likheter mellan dem, men på vägen hem undrade han om han skulle börja sjunga😉.

AKUSTIK MED TIMBUKTU I RÖSTÅNGA PÅ STATIONEN FÖR UTSATTA UNGA I TANZANIA
Gamla järnvägsstationen i Röstånga (som korttänkta politiker rivit bort spåret från) drivs av Andy som serverar bästa maten i mysiga lokaler. Sedan ordnar Akustik bästa musiken. Och i fredags ordnade Ingrid och Örjan Afrikansk Afton för att stödja deras nystart av Moyo Mmojas’s tillblivelse i Sverige. Moyo Mmoja‘s Vänner stöder och driver utvecklingsprojekt med särskilt fokus på helt övergivna och andra mycket utsatta barn och unga i Tanzania. Och vi blev faddrar. Vi kom till Stationen i älskade lilla Lupon medan alla barnen och kompisarna åkte i Limousine med Bonde (hyra Limousine? – Ring våra vänner Bonde 070-21 001 86!). Som Thåström sjunger ”ja vill, du vill, alla vill till himlen å åka limousine förståss”. Vilken glad överraskning att Timbuktu kom dit och lyfte taket med Alla Vill Till Himmelen

Musiken och Solen är våra energipåfyllare. Och färgerna, så klart, för mig.
JENNYS KONST
Till helgen ställer jag ut nya tavlor tillsammans med ett gäng Nordvästskåningar i Linnéaträdgårdens restaurang i Maria Park, Helsingborg. Och på tisdagen den sextonde september kommer jag att vara där från tio till fem. Vänner och intresserade – Hjärtligt Välkomna :-)!


Tack oxå för musikupplevelsen vi blev bjudna på direkt när vi kom hem från södern av Marie och Anna, så att vi fick höra Arja Saijonmaa och Wille CrafoordKnutstorp med sin Hovturné, och Tack Maria!
Och Tack till Ana från mig, och Tack till våra ärliga härliga vänner från oss.

Jag är just nu så trött på alla som väljer att missförstå mig och tolka det jag gör och gjort dömande, att jag mår illa.
Målar och försöker fokusera på det jag tror på. Inte alltid lätt.
Men jag är inte bara svagare än ni tror, jag är starkare än ni tror oxå.

I’ll be back.



Kommentera

Kategorier

