Skrivet av: dreamalive | maj 15, 2008

Vänner, tåg, snö och snart segla

Vunnit en dag till här i värmen med familjen, och vunna dagar är bästa dagarna!
TÅG, INTERRAIL:
På järnvägstationen i Málaga kunde de inte bistå med information om tågtider utanför Spanien, men nu har jag hittat tillräckligt på internet för att känna mig tidsmässigt trygg med att åka imorgon fredag istället.
Interrail idag är inte längre som när jag var ung😉, och det går inte att bara hoppa på ett tåg, utan de flesta tåg är snabbtåg och kräver platsbokningar och extra-avgifter. Vet fortfarande inte riktigt hur det kommer att lösa sig med det. Enligt bästa tidtabellerna tar jag nattåg frånMadrid och vaknar i Paris på lördagmorgon, för att sedan ta nattåg därifrån och vakna i Köpenhamn på söndag.
Men det går inte att kolla upp bokning härifrån där jag är i Marbella, så jag vet inte om min plan går som på räls eller inte.
Ett intressant alternativ hade varit att ta de gamla goda lokala tågen, om de funnits kvar överallt, och åkt mitt över Pyrenéerna till Latour de Carol, vilket jag läst på nätet ska vara en väldigt speciell tågupplevelse. Det verkar som om den banan är under renovation i sommar, men jag ska kolla upp det så snart det går att få korrekt information.

KONSTNÄRER:
Får jag tid över i Madrid är Prado-museumet med sin konst lockande.
Och i Paris ställer Louise Bourgeois ut på Centre Pompidou, och det är lite lustigt för jag upptäckte henne för första gången igår när jag bläddrade i en tidning hos Daniel Holm, Danny Boy😉, som vi hälsade på i hans workshop i Nueva Andalucia i backarna norr om Puerto Banúz. Och så hörde jag om henne för andra gången i mitt liv på Radio Sweden imorse!
Daniel som jag jobbat tillsammans med från och till under åren, är lika duktig på vad han gör som alltid och det var en maxad lokal han fixat, och delade med bl.a. Johan Wahlström, som var en lustig prick. Gott för min själ att prata mer konst än vindar en stund!
Osmart glömde jag min kamera kvar i workshopen, så jag kan inte visa några bilder därifrån ännu…

GOTT OM GOA VÄNNER I PB’ KULLAR:
Och iförrgår hälsade vi på hos Line och Santi som oxå bor i kullarna bakom Puerto Banúz, precis som Daniels workshop och som Gabriella och Dolles ställe. Det var ju oxå alldeles häftigt eftersom det var så många långa år sedan vi sågs sist och satt och pratade på stranden vid La Paloma i Helsingborg innan Line åkte till Mexico. Jag glömde den kameran hemma den dagen, men Line har lagt in bilder på Santiagos blogg (klicka på Santi ovan).

Ikväll tror jag vi träffas alla på terass-premiär på Santis pappa Leo’s bar.

Imorgon tar jag tåget till snön i Östersund.

Nuno fortsätter mot Gibraltar med barnen så snart vindarna vänder mot väster.

Jag är tillbaka första dagarna i juni.

Känner segelsuget i kroppen och tittar ut över Medelhavet och ser Afrika sticka upp med Atlasbergen i horisonten! Nuno vill inte alls hem, utan vill bara fortsätta. Det är onekligen lockande..


Kommentera

Kategorier

