Skrivet av: dreamalive | april 29, 2008

Ni måste skämta!


Aldrig i livet att jag kommer att vilja ha en sittplats som den som beskrivs här

  • som utsikt från mitt hem
  • som dekoration i min by
  • som konst i mina barns skola
  • som del i min kommuns utgifter

Varför?

  • jag tycker den är ful
  • jag tycker inte den passar in
  • den formar byns uttryck i en form jag vill motverka
  • konstnären har mig veterligen ingen anknytning till bygden
  • för de pengarna -95 000/150 000 kr- kan man göra något bättre
  • jag tycker att utsmyckningen ska kunna förenas med lek och natur
  • jag tycker att elever ska vara delaktigare i skapandet av sin skolas konst, inte bara i namnet

Idag frustrerande att vara långt hemifrån från byn och från politiken,
men jag ska göra allt vad jag kan för att stoppa bygget av Alf Björks sittplats på Lunnaskolan i Kågeröd.
Tyvärr vet jag inte hur responsen på ”konstverket” är där hemma, men jag hoppas fler än jag hellre vill ha något vackrare och ändamålsenligare för pengarna. Subjektiva omdömen, jag vet.

Under resan har just formandet av orters uttryck gjorts mycket tydligt, eftersom vi flyttar oss från plats till plats och så påtagligt märker skillnaderna. Vi märker hur viktigt det är vad orter gör av sin presentation, och hur mycket det påverkar stämningen, både bland boende och besökare.
Här är det självklart att ortens konstnärer knyts samman med sin byggd med stolthet, och jag tycker att vi ska verka för det. Jag hade gärna gjort jobbet, och gärna tillsammans med barnen på skolan; och jag hade gärna sett att någon annan lokal konstnär fått uppdraget – bara inte detta som idag presenteras i Helsingborgs Dagblad.
Kända exempel här i Spanien är hur Salvador Dalí och Antoni Gaudí gjort sina hemorter världsberömda, och hur detta idag tillvaratas och lyfts fram.
Jag tycker det är ett klokt samarbete om kommunen lyfter fram sina konstnärer, och konstnärerna lyfter fram sina kommuner. Det behövs mer sådans samarbeten anser jag. Inte bara – men mer.

Sedan kommer vi in på regelverk. En halv procent av investeringskostnaden skall enligt lag användas till konstnärlig utsmyckning. Och vad konstnärlig utsmyckning är, det finns det många enligt mig dumma regler om.
Så där finns tyvärr mycket motstånd uppifrån. Vi har i Miljöpartiet pratat om något mer jordnära med trädgårdsarkitektur och lustgårdskänsla. Jag har hört glada rykten om en fontän hos barnen, vilket verkar vara deras favoritval. Och nu kommer istället detta som en kalldusch, när det innan bygget inte ens var många som utnyttjade de sittplatser som fanns.

När det gäller Kågeröds uttryck har jag inte mycket till övers för ”modern konst” utan önskar något i linje med Kågerödslund och Lunden som är vårt vackraste smycke i byn enligt mig.

När jag tänker på Kågeröd tänker jag inte på tegel i första hand utan på trä och träd; ekar, bokar och vitsippor, friskt grönt och porlande vatten. Och så tänker jag på en litet antal som förstör vad de kan på kvällar och nätter i Kågeröds centrum. Och så tänker jag på hur det stör mig att pengar och energi uppifrån så ofta kolliderar med energi utan pengar nerifrån, och att inget vettigt görs för att förena de båda källorna..

Mina barn som liksom jag gått/går på skolan hälsar; Fult tegeltorn för hundratusenkronor – Nej tack!


Responses

  1. Jag instämmer helt med dig, bortsett från att konstnären kommer från annan ort, så, är väl skolbarnas raster till för lek?! Naturligtvis inte för att sitta still i ett tegelvalv…

  2. Kan vara kul för den som är intresserad att titta på lite Land Art och Evironmental Art generellt på nätet, och speciellt på t.ex. Andy Goldsworthy.

    Jag försöker få veta hur Kågerödsborna där hemma vill ha det, och hur mycket som redan är bestämt, och av vem. Vet inte mer än vad jag läst i tidningen ännu så länge..

    Håller med dig Johan om självklarheten i att rasterna på en låg- och mellanstadieskola uppmuntrar till lek och positiv kreativitet.
    Även på eftermiddagarna och kvällarna kommer många barn hit.


Kommentera

Kategorier

