Skrivet av: dreamalive | april 22, 2008

Motigt i Almerimar

Av någon anledning har vi tänkt oss att allt bara ska bli bättre och bättre, men just nu känns det mest värre och värre.
Kanske är det en konsekvens av ljudeffekterna vi lever med, och då menar jag inte Tiagos, utan det så genomgående ljudet av storm i förtöjningar, vajrar, linor och båtar i hela hamnen.
För varje ställe vi stannar på pga av vädret, så tycks vågorna bara större och större och deras hastighet drivande varandra allt intensivare.

Varje natt man ligger vaken av ljudets enormhet undrar man om det någonsin varit så mycket som just nu, när skrovet vibrerar och alla muskler spänns för att inte rulla medan det tjuter i masten.
Samtidigt manar förnuftet på om att det är minnet som spelar spratt…..men jag är inte helt övertygad om att det är så. Kan det verkligen blåsa så här mycket på en och samma plats så länge!?! Vi hade ingen aning om att det fanns så mycket berg och så mycket vindar i det här landet!

Så jag frågade en inföding som gav mig skjuts, och han sa att,
”Ja det är så här – kanske inte så starka vindar som nu, men alltid vind, vind, vind”. ”På sommaren oxå?!” sa jag. ”På lördagar och söndagar” sa han.
Bara en enda dag var han på stranden förra sommaren; den enda lördagen det inte blåste..

Tror ni har det varmare där hemma nu. Det är faktiskt inte rättvist tycker jag!
Men som ni brukar vara gulliga och kommentera när vi haft medvind och varmt (3gg?!?!)
-Ni förtjänar det!

Vi vägrar komma hem innan vi haft fantastisk sommarsegling!

Vi är i Almerimar som är det mest kända stället i Spanien bland seglare som övervintrar. …I höstas i Frankrike trodde vi att vi skulle övervintra här. Nu övervårar vi istället, för vi är fast här, med i ordets sanna bemärkelse OTROLIGA motvindar.
Passar på och fixar Siska.
Här är så många projektbåtar att det är både härligt och förfärande att se. Mer grått och daskigt än blankt och flashigt i denna hamnen. Och hur många seglare som helst att lära känna. Många är ordentligt fastrotade här. Sedan flera flera år, och med parabol-antenner i stora betongklumpshållare på kajkanten.
Det jag gillar bäst här är att de har ett radio-nätverk varje dag klockan tio via VHF, där alla hjälps åt med diverse information om allt mellan himmel och jord.
Och så är det utsikten mot Sierra Nevada, med sina snöklädda toppar.

Så, nu har jag värmt upp datorn efter över en vecka utan internet, och så kanske jag kan få skriva av mig känslor, tankar och minnen mer snart; om morgondagen så vill.
..Egentligen är jag rätt nöjd med att stanna och dona och pula, men det är någonting med stämningen i luften som får folk att bli modstulna här…..och jag är inte riktigt på topp, så det smittar, och idag ville jag bara lipa.
Men jag vet ju att det går i vågor.
Eller som tidvattnets ebb och flod.
Eller som Medelhavsvindarnas tvära kast.
Mina känslor.
Så jag oroar mig inte. Bara är där jag är.


Responses

  1. Ja, men det är väl bra. Att vara där man är i tanke och känsla. Det är kanske där vi bör hamna och påsåvis få livet enklare, klarare. Sååå mycket energi som missriktas, saker och skeende vi missar när vi konstruerar och planerar, styr upp och förväntar. Nej, just nu så gosar vi med 2 marsvins gossar. De sitter och småkuttrar och bara är. Ett litet ulligt marsvin, det skulle alla må bra av. Så mycket kärlek att slösa med om man vill. Kärlek räcker till alla, om man vill dela med sig förstås. Charlie fick det första i januari så han hade något annat att tänka på än sig själv, du fattar… Och nu i lördags så köpte vi en långhårig historia, född i februari, och han är så bedårande……Kuttrar och sjunger….. ((kram)) till alla ghostriders på Siska!! C och co.


Kommentera

Kategorier

