Skrivet av: dreamalive | mars 28, 2008

Cartagenas förfall (many house pics)

Cartagenacenter.jpg windowwithoutahomeCartagena_2008.jpg inCartagena2008.jpg inCartagenacenter2008-1.jpg renovationinCartagena2008.jpg  Cartagenacentrum2008.jpg Nu fyller jag på med mitt Tack till Cartagena och dagarna här. Jag vill ge något tillbaka, och jag ger bilderna av husen som förändras och inte finns kvar på samma sätt i framtiden. Ett vemodigt förevigande, fotograferat med mycket passion för denna stad som Hannibal en gång kommit till från Karthago.

I morse hade jag just träffat ägaren till caféet som kommer att inte-finnas, och vara rivet till sommaren. Då var jag arg och sorgsen. Så här ser café-huset ut idag i slutet av mars 2008, en liten spillra stödd mot flydda grannar:


Till höger har alla de gamla husen rivits redan, och nya är på gång att byggas. Till vänster ligger tjurfäktningsarenan Ortega Cano som byggdes år 1854 och restaurerades år 1911. Ortega Cano är dessutom namnet på Cartagenas kända tjurfäktare.


Nyligen har en amfiteater upptäckts under tjurfäktningsarenan, och nu ska den plockas fram. Det sägs att man även ska spara endel av tjurfäktningsarenan under utgrävningarna av arenan för forna gladiatorspel, och det för djäkligt om de inte gör det, särskilt som det är en av Spaniens äldsta tjurfäktningsarenor:






Här är farligt förfallet, och en upptäcksfärd med kameran görs med trevande steg och andan i halsgropen, medan dörrarna smäller i luften av vinddragen. Det finns delar som ”bebotts”, och det finns delar som ensamt rasar. Se hålen i taket/golvet. Uppspelt att det gick att gå omkring här, men tror att det är slut med det ganska snart.




Här är byggnaden mittemot som hör till Universitetet, och gissar jag, anger tonen för hur det kommer att se ut där caféet står/stått:

Kunde varit värre:


Det första man ser när Cartagena uppenbarar sig utifrån havet är dussintals med lyftkranar, fler än jag någonsin sett. Och Cartagenas gamla centrum är vad jag kan minnas den stad jag någonsin sett med flest övergivna gamla hus. Inte nya tomma tillfälligt övergivna kantiga lägenheter som längs turist-stråken, utan tomma detaljerade fasader där ingen längre kan bo i rummen bakom. Hopp väcks av det rätt mångna antalet fasader som rangligt och skört står ensamma mot byggställningar, utan något annat än luft bakom. Alltså sparas fasaderna för att bygga moderna lägenheter bakom:




Men på ännu fler ställen gapar bara tomma hål, gul isolering, och grannväggar med kakelrester där de olika våningarnas kök och badrum fanns:

Det är verkligen alldeles fullt med tomma gamla hus vars vackra fasader står slitna och grånande:



Något annat som är slående här är de utgrävningar som sker omkring kullarnas toppar. Du tittar in i sidogränderna, och så slutar de som i tomma intet, alldeles abrupt avslutade och utbytta mot jord och berg och ruiner därunder. Eller bara ett stort inget-där:




Vi vandrade bland detta underliga skelett av något som varit, inte längre är, undrandes vad som komma skall. Rivet och rasat omvartannat, och så här och var folk som bor kvar. Tittade in i ett hål i jorden där allt omkring var bortforslat, och ut ur berget hördes en vasst kraxig röst som undrade vad vi glodde på, och bad oss fara och flyga. Tiago som såg bäst in i skumrasket sa det var en kvinna i tjugoårsåldern.

Längre ner följer det jag upprört skrev imorse – efter vanmakten i caféägarens ögon när jag frågade vad som kommer att hända med hans ställe, och han svarade att det ska rivas innan sommaren. Jag hann inte ens gå till min egen dator, utan tog första bästa spanska hamn-dator för att uttrycka mig. Funderar nu på att redigera om åäö-stavningen, men fyller istället på så här, för att ge en lite mer fördjupning i hur det ser ut här, och bredd till mitt kanske nyanslösa utspel.
Och naturligtvis vill jag hit igen! Det kan bli jättefint. ..Jag är svag i min tro på det just nu, men jag hoppas. Jag hoppas att anledningen till att de fina gamla husen står tomma och övergivna, är att man väntar på att ha råd att restaurera dem istället för att riva dem. Och jag förstår att det måste vara en står ekonomisk risk att riva, eftersom det nog garanterat finns rester under från romartiden eller tidigare, som enligt lag skall vidarebefordras till arkeologerna. Överallt ser man vittnesmål om det.


Och det finns både bevarade och nyrenoverade hus som inger ett visst förtroende. De som är nyrenoverade utan kalkfärg tycker jag sämre om än de som låter kalken ge liv till ytan. Blir så stumt och trist med modernare sk plastfärger, tycker jag. Ett långt inlägg om tycke, och medvetenhet om att andra tycker annorlunda.






SORG OCH ILSKA FRÅN INLÄGGET IMORSE UTAN ÅÄÖ:

Halla! (spanskt tangentbord)
ARG!
Upprord over hur arkitekter, politiker, och i slutandan FOLK tanker och agerar.
Fan oxa nar charmiga hus med sjal
(soul alltsa… problem utan prickarn vi har i slutet i alfabetet..)
rivs for att arkitektritade komplex ska inta hela omraden!
Bevara sparen av tidigare generationer, och bygg vidare utifran det i en kreativ komposition istallet sager jag.
Argt irriterad pa stilagenter!
Ska stod-support-fika nu pa ett stalle som ar borta till sommaren. Agaren har sadan uppgiven sorg i ogonen och hjartat att det skar i mig.

Jag tror Cartagena ar som bast nu, och att jag aldrig mer vill besoka det,

for jag kommer att bli sa ledsen nar de gamla luggslitna husen ar overkorda och borta, for evigt, tack vare politikers storslagna planer och ”goda idéer”.
Ofarlatligt for all framtid, ofarlitligt dumt.

Jag har inte sett nagra hembygdsmuseum i Spanien!
Det skulle verkligen behovas manga sadana, tycker jag.
Verkar som om det bara ar gagna hogkulturer som raknas, och den tranga fattigdomen, smaboddheten, hemkarleken och noden i det lilla – det ar inte fint nog att minnas!

Ay, vad det fyller mig med sorg att de som bestammer- folket, och politikerna vi/de valjer – inte alskar samma som jag alskar!!
Oppna hjartana sa som JAG vill!!!!…?

_

Ironiskt nog, tillägger jag i efterhand, efter dagens besök på hd.se/svalov,
så ser jag att just nu idag, just i min kommun där just jag är politiker;
är frågan kring vad som är förfall på tapeten i Teckomatorp.
Sociala frågor blir endel av frågestallningen, där som här.

_

Påtal om Teckomatorp och nitiska arkitekter samt välvilliga politiker;
Jag hör till dem som vill att pizzerian ska få finnas kvar i någon form vid tågstationstorget med sina nuvarande ägare, så länge de själva vill det, och utan ekonomiska förluster för dem. Bygg vidare utifrån det som finns i en kreativ komposition med gammalt och nytt.
stängningsrisk
protester


Responses

  1. Apropå Torp. Tycker synd om de som driver pizzerian. Köpte en korv med bröd där häromdan i väntan på bussen och de såg inte speciellt lyckliga ut. Extremt klumpigt beteende av representanterna från kommunen – och fantasilöst. Pizzerian borde kunna vara en del av utsmyckningen. Kommunen kan bygga om den i så fall så att den passar in i bilden.


Kommentera

Kategorier

