Skrivet av: dreamalive | mars 25, 2008

Påskgodis


Har inte haft internet på min egen dator senaste dagarna, men nu kommer lite påskreportage i efterhand. Och i högerlistens bildrad lägger jag in bilder från ön Perdiguera i Mar Menor innanför La Manga, där vi låg för ankar några dagar. Jag tar och stoppar in några bilder här under (som Susan fotograferat) från vår grillkväll tillsammans med Peter Panarna då oxå, så ni ser att vi inte bara äter bönor och sitter trångt.
Passar ändå på och tackar GoGreen som sponsrat oss med bönor, ris mm, vilket är guld värt för oss, och lika gott varje gång. Jag kan dock icke leva utan sallad.
Nu börjar vi, på tal om sponsring, att få användning för solskyddskrämerna från Dr Hauschka, för det bränner ordentligt när solen reflekteras i havet, och jag är TACKSAM!
Tack oxå igen till er som julsponsrade oss finansiellt, det räckte till två nya flytvästar till barnen, och jag känner mig lugnare, för jag vet vilken nytta min gjorde, när jag slungades i vattnet och Siska försvann ur sikte.
Det jag känner mig otryggast med nu, förutom materiella skador när det lutar mycket och ramlar grejjer -det är troligen en skada av för många filmer, men -.. Men jag ser framför mig diverse scener där någon blir instängd i en sjunkande båt och pga vattentrycket utifrån inte kan få upp dörrar eller luckor. Det brukar i de där scenerna alltid finnas någon utanför som desperat kämpar för att få upp dörren, men sedan tvingas ge upp och ta ett sorgligt farväl med blicken fastnaglad vid den som alla nu förstår ska gå under – dö. När det blåser och lutar mycket, och jag är rädd att det ska forsa in en massa vatten, då vill jag å ena sidan stänga luckan, men å andra sidan ser jag de här scenerna framför mig, och fasar för att det är jag som är på utsidan och mina barn på insidan.

EN GO KVÄLL PÅ ÖDE Ö I MAR MENOR:
dingy-race etc.jpg Siskadingy.jpg
Dingy-race mellan Nuno och Jan, med Spirit skällande (i det extremt salta vattnet). Vår jolle förlorade. Så klart.
JanNunomakingfire.jpg fire.jpg … men det var Tiago som samlade ihop mest ved och skötte elden, samt hittade stolar från innan restaurangerna på ön revs förra året och allt övergas pga av en naturskyddskonflikt.

TiagoTassaJennybythefire.jpg JennyTassaTiagobythefire.jpg
Uppvärmda i skrattmusklerna och käklederna, avslutade vi med en galen kvällsutforskning av grottorna från Spanska inbördeskriget, vilka vid ingången var fulla med människobajs och andra toalettbesöksrester.
exploringtheinsideoftheisland.jpg

PÅSK-REPORTAGE
Årliga skattjakten med allt högre förväntningar höll mig vaken halva natten efter Påskafton, med förberedelser som gåtor, kartor, uppgifter och planering för runtskickning av barnen i staden hos olika människor, och på diverse platser för att hitta det efterlängtade påskgodiset på Påskdagen. Lite nervöst att någonannan skulle hitta godiset och ledtrådarna på morgonkvisten, som t.ex. här på en sorgligt fin och övergiven segelbåt från Frankrike i Cartagena hamn:
vergivetskeppmedledtrd.jpg
Mitt eget påskgodis var ögongodiset som påskfirandet här är för mig. Idag gick sista processionen från klockan 10.30 till klockan 14.45, över 4 timmar non-stop. Militärerna som marscherade intensivt med spända muskler, hård look och precision hela vägen rev ner mest applåder, av någon anledning:
semanasanta10.jpg
Och så är det mycket med romare, dels för det romerska ansvaret i Jesu-dom, och dels för Cartagenas romerska historia. Fast nu för tiden har romarna solglasögon:
semanasanta14.jpg
Applåder blir det oxå varje gång Pasos-bärarna i långa breda led höjer upp de religösa ton-tunga motiven i luften:
semanasanta16.jpg semanasanta17.jpg semanasanta15.jpg semanasanta13.jpg
Men populärast är barnen som delar ut godis med stort allvar:
semanasanta11.jpg semanasanta12.jpg semanasanta21-1.jpg
En stark aura omger kvinnorna i svart och spets, både natt och dag:
semanasanta7.jpg
semanasanta18.jpg
En av dem åt lite gottis under tiden och såg härlig ut:
semanasanta19.jpg
semanasanta20.jpg
För mig som nu sett detta flera dagar i rad, men aldrig förut, så är det fortfarande de höga spetsiga huvorna som döljer botgörarnas huvud, som fascinerar mest.


Och när de kommer med mörka huvor längs trånga gränder till trummornas monotona takt på natten, då är det väldigt stimulerande för fantasin att vara här.

semanasanta8.jpg semanasanta6.jpg
semanasanta4.jpg semanasanta5.jpg
Skulle gärna veta hur många av dessa mängderna människor det är som gör det för sin tro, och hur många som gör det enbart för traditionen. Jag har varit på midsommaraftnar hemma när glada män med bar överkropp och ölburk i handen rafsat ihop blommor och blad till midsommarstången medan vitklädda kvinnor nöjt tittar på, och barnen är lagom intresserade av att hjälpa till – det görs för att det ska göras, och sedan när det är avklarat kan festen fortsätta. Festen är helt klart viktigare än orsaken till att den finns när det gäller våra gamla trostillställningar, uppfattar jag. Och jag har inga moraliska funderingar kring det, bara nyfiken på hur religiösa känslorna är Här under påsken. Så jag får fråga, men det har jag inte gjort ännu..

Vi har hittat på vår egen tradition, i stil med ”Da Vinci Koden” parat med påskharen. Stora skattjaktsdagen, och snudd på större än Julafton om du frågar Tiago. Jag läste på om påsken på nätet nu, och berättade för barnen att förr ”piskade” barnen sina föräldrar med påskriset på Långfredagsmorgonen, men vi slapp undan den traditionen eftersom här inte finns något björkris.. Det var en dålig ursäkt, så nästa år får vi se hur det blir med piskandet. Jag har aldrig provat björkris.
-Ooh, jag glömde berätta om kuddarna i fint tyg som bärs fram högtidligt under processions-kvällarna här med piskor omsorgsfullt upplagda!


Responses

  1. Vilka döläbbiga satanister!!!
    Cicci

  2. Jaaa!! Redit rälia!!


Kommentera

Kategorier

