Skrivet av: dreamalive | mars 11, 2008

Jaha och i Spanien talar man spanska….

Hej på er sitter här i Siska i Santa Pola söder om Alicante. Hela familjen är och jagar ett museum om salt-tillverkning. Jag hämtade en ny extern hårdisk, och testar så att allt funkar som det ska.
Det är nämligen så att Jennys dator är överfull av bilder och det fanns knappast något ledigt minne. Nu är det fixat.

Idag var det riktigt varmt. Eftersom vi hade planer på att stanna länge för ankare i Mar Menor har jag hållit på att försöka fixa en extra vattentank i fören. Den läckte som bara den… så jag struntade i det till slut, och dessutom ska vi inte stanna så länge för ankare ändå. Våra vänner på WestMonsun har varit där i en vecka redan. Eftersom de seglar iväg under tak i en större båt när vi fortfarande tycker att det är alldeles för tufft ute på havet, ligger vi alltid efter. Tyvärr måste de åka vidare när vi kommer ifatt. Saknar dem redan.

Vi övernattade iförrgår vid en ö som heter Tabarca. Det fanns en liten hamn skyddad ifrån alla vindar förutom västliga vindar, gissa va vi fick för prognos för vind under natten! Just det, västliga! Jag gjorde värsta storm-förtöjningar, linor, gummi-dämpare, skydd där tamparna kommer i kontakt med sten; jag var förberedd för värsta orkanen, men nej inget speciellt farligt hände, tack och lov. Nu är det så här att på grund av vår svaga motor, kan vi inte precis åka emot vind när den är stark eller när vågarna är stora. Vi har lärt oss att använda all segelföring som är möjlig på Siska.
Otroligt nog har vi för det mesta motvind, just det som Siska inte är så jättebra på.

Spanien är spanien, börjar tröttna lite på det, vill ha värme så man kan njuta av bad och sol, sen vill jag faktiskt hem, Eftersom resan inte kan fortsätta till andra sidan Atlanten och till lite mer spännande vatten ser jag inte fram emot resan hem med mer Spanien, Frankrike, Belgien, Nederländerna, Tyskland osv, kind of ”dejavú”. Ser fram emot att komma till Portugal och göra en av mina drömmar till verklighet, segla med egen båt under bron i Lissabon. Sen ser jag framemot att  segla i hemma vatten igen.

Ja detta är ett fantastisk resa och jag är glad att det finns några månader kvar. Jag älskar livstilen och friheten, tycker att det är jobbigt med alla pengarna hamnarna och folket vill ha hela tiden.

Vi har mött fantastiska människor och gjort många nya vänner.
Medelhavet på vintern är speciellt. Invånarna är inte lika turist trötta och det flesta av seglarna man träffar har mycket gemensamt med en. Vädret är inte jätte trevligt alltid, men soligt är det för det mesta. Vindarna är ett kapitel för sig….

Ja mina vänner… hoppas på fint och varmt väder här framöver.

The Kaptain

Ps Jag kan engelska men tycker att Captain med K e mycket koolare!😉


Responses

  1. Ni är så välkomna hem, Nuno! Men njut så mycket ni kan av den tiden som följer fram till sommaren. Ekorrhjulet varken vilar eller vaggar, tänk på det:)

    Många kramar till er allihopa, fam Revhult-Rönnbom i sköna, gröna varannandagsväder Skåne


Kommentera

Kategorier

