Skrivet av: dreamalive | mars 2, 2008

Tycka turist e trist, men mycket skönt ändå

sunnymorning.jpg Hjälp var ska jag börja!? Vaknar på morgonen i Alteas hamn och förstår att Nu är det äntligen sommartider när jag skådar båtgrannen halvnaken på andra sidan, och känner den ljumma brisen full av mjuka dofter. Använder klänningen igen för första gången i år.
Vi valde tillsammans med WestMonsun och Peter Pan bort Ibiza, för att inte ligga för ankar där och sukta efter att badvattnet vore varmare. Istället har vi fortsatt söderut längs spanska kusten, ibland för ankar och ibland i hamn. Har lärt oss att hitta delar av hamnar där man kan ha tur och slipper betala. Detta brukar vara vid samma plats som ”Förbjudet att fiska”-skyltarna står – tillsammans med alla spanjorerna som fiskar.. vid hamninloppet.
Vet som sagt knappt var jag ska börja, och överväger dessutom allvarligt att sluta. Men en omgång till av utlovade bilder från denna stundom vackra del av Costa Blanca levererar jag.

Fantastiskt att passera utanför Cap de Ifach på vägen hit till Altea. Det var en mäktig syn! Och vattnet var så lungt och spegelblankt att jag var frestad att komma så nära att jag kunde klappa bergväggen. På bild nummer två av Cap de Ifach, i nedre högra hörnet syns höghusen i Calpe. Coolt perspektiv eller hur!?


En bit efter oss rundade WestMonsun kapet, och därefter Peter Pan, som synes på bilderna nedan, och kan ses stora om du klickar på dem.

WestMonsunCapdeIfach.jpg CapdeIfachPeterPan.jpg

Men nu kan jag inte bärga mig att berätta vad som hände igårkväll, fast ordningen här blir helt bakvänd! Vi hade flyttat in i Club Nauticos hamn för att få lite lyx, och ute vid piren låg/ligger de andra kvar eftersom de har mer utrymme för bekvämligheter som egen ström, stora vattentankar, lätt-använda vaskkranar, tvättmaskin osv. Så kontaktade Sten oss via radion och berättade att via kikare så hade en svensk man spanat in deras svenska flagga och kommit ner till hamnen för att hälsa. Prat om livet. De visade sig att han var från skånska kusten och snart blev det ka-tjiiing och stor jackpot när alla mynten föll på plats samtidigt som ljuset gick upp, för Vi som seglar med dem kom på tal, och då var världen så liten att denne man är en utav mina favorit kunder som jag har målat hos flera gånger!!! Helt fantastiskt att hitta varandra här under dessa omständigheter! Nu stannar vi så klart lite extra här där han alltså deltids bor, och ikväll är vi bjudna på bästa restaurangen allihopa! Visst är livet maxat!?!
Bilden ovan är en del av en väggmålning i hans garage, och nedan finns en Eland-antilop från samma vägg, samt skafferi- och elskåpsdörrar jag målat hos hans dotter.

Garage-walldetailIpainted2.jpg doorsIpainted.jpg

MÅLA, MÅLA, MÅLA, MINDRE SKRIVA, OCH SNART MILJÖ PÅ G, SAMT NÅGONGÅNG HEMFÄRD
Seglingslivet har blivit vardag för oss nu, och jag har begripit att seglingsupplevelserna jag upplevt är vardagsmat för många och inget att ojja om – dessutom här på en kust där miljoner turister varit innan oss.. Måla med ord känns inte kul längre nu, för jag vill måla på riktigt snarast.
Många har hört av sig efter TV-programmet och att måla med penslar igen suger i hela mig. Tavelbeställningar, utställnings-förfrågningar och eventuellt mer TV-filmande, blir mycket mailande. (Jag behöver förresten manliga modeller att måla på – så intresserade är hjärtligt välkomna att kontakta mig.)
Och bloggandet vid datorn med sommar runtomkring lockar inte. Kan kanske inte låta bli att fortsätta med dagboks-loggen ändå, men så känns det nu iallafall,.
I slutet av maj ska jag hem till Miljöpartiets Rikskongress i Östersund, och hur jag löser den resan fram och tillbaka får vi se då, när vi vet var vi är med Siska. Vi vill segla in i Helsingborg tillsammans i sommar. Och vi vill inte skynda hemmåt förrän vi fått riktigt härliga sommardagar med mycket bad i kristallklart turkost vatten. Sommarn tror vi att vi kanske hittat nu. Kristallklart turkost vatten har vi ankrat i senast i vackra Moraira. Hemlängtan känner vi av. Men vi vill fortsätta segla, fast det känns som att det inte kommer att hända så mycket mer nu. Lugnet har lägrat sig, och det återstår att se om det är här för att stanna, eller om nya oanade äventyr väntar längre fram.🙂
Vi fick lite action häromdagen. Inget mot vad vi upplevt innan, men ändå lite ombyte från vår nuvarande turist-lunk . När vi lämnat Cap de Ifach kom Guardia Civil, polisen, i full fart och stoppade WestMonsun. Tassa och Tiago var ombord hos dem den dagen. Vilket förövrigt var ett uppfriskande lugn för mig och Nuno som glömt hur det är att vara bara vi. Spirit finner det mycket oroande att det saknas medlemmar i flocken ombord, och letar både inne och ute länge och väl. Bild där han vädrar efter vår besättning på WestMonsun:
SpiritvdrarWestMonsun.jpg

Och polisen på havet fotograferade jag oxå samtidigt som de var hur macho som helst, med sin myndighet och sina omvälvande motorer och sin coola presicion när de kom upp vid vår sida för att be om våra papper:
guardiacivilcomes1.jpg guardiacivilcomes2.jpg

Nu ska jag snart på middag och jubla över att världen är så storslaget liten. Men först snabbt fler bilder och förkortade berättelser om senaste tiden:

WestMonsun med Sten, Annika och Jakob är fantastiska på att hälsa oss välkomna när vi kommer ifatt dem. En gång spelade Jakob ”Vem kan segla förutan vind” på trumpet när vi anlände, en annan gång hissade de alla festflaggorna, och sedan fick vi mumsig jordgubbstårta!

jakobannika_westmonsun.jpg  WestMonsunSiskaXabiaJavea.jpg bitavAnnikasjordgubbstrta.jpg
Festflaggsbilden är med dem och oss i Jávea / Xàbia med suggestiva och ack så lockande Montgó i bakgrunden. El Montgó ligger som en illusion bakom byn och påminner om gamla tiders filmer med en landskaps-kuliss bakom. Här låg vi gratis i flera dagar, åt jättegoda piroger, köpte begagnade engelska romaner och gjorde långvandringar i naturen; som var som en trädgård full av växter vilka jag inte visste trivdes tillsammans. Lavendel, rosmarin, cypresser, tallar, palmer, fetblad och massor jag inte kan namnet på. Uppe på Cap de San Antoni hade vi en av våra bästa naturupplevelse-dagar, och när vi kom längst upp vid fyren, kunde vi se Peter Pan som kom en dag efter oss, på väg att runda kapet. Ringde dem på mobilen så att de visste att vi såg dem, och sedan tjoade vi till varandra och vinkade till dem där de seglade som en liten prick:
lookingatPeterPanfromCapdeSanAntoni.jpg PeterPanarrivingCapdeSanAntonio.jpg

I hamnen i Jávea / Xàbia där vi låg vid piren och förbjudet-att-fiska-skylten så fiskades det för fullt dygnet runt. Nuno fiskade upp en liten fender på drift som verkade söka ny ägare, och det passade vår lilla jolle med en liten fender. En nyfiken bläckfisk fiskade han oxå upp, med hoven – två gånger! Den klättrade otroligt smidigt ut ur nätet och spannen med sina långa tentakler och gled ner i vattnet igen medhjälp av sina sugproppar. Ingen kunde tänka sig tanken att äta upp den sötnosen:
Nunofindssmallfender-1.jpg blckfiskklttrarut.jpg

Några bilder på barnen, Nuno, mig och Spirit:
TiagoochJakobkkarblommor.jpg Tiagoflowers.jpg Tassaflower.jpg
(Nuno har lärt dem att den här gula blomman har ett syrligt skaft, och nu tuggar de som sommarkossor på bete ihärdigt ibland och förstrött ibland. Men sötast är vi överens om att Spirit är.)
spiritjennysiskasailing.jpg spiritjennysailing.jpg
nunospiritsailingsiska.jpg spiritshake.jpg

I en salig blandning av tankar och känslor och upplevelser,
”hej så länge” med älskade Mimosa-blommor samt Tiagos märkliga mästar käpp-skaft!

Mimosablommor.jpg Tiagoskpp.jpg




Responses

  1. Olá a toda a família!
    Adorei saber que está tudo bem! As fotos estão lindas!

    Aqui já se nota a primavera, os campos estão muito bonitos, cheios de flores e verdinhos!🙂

    Beijinhos grandes da prima

    Sara

  2. Heeej på er.
    Så fantastiskt fina bilder ni laddar upp!!
    Jenny, vet du om att MW i Mp har lämnat ståndpunkten om urträde ur EU och att 6 tim arbetsdag är en ståndpunkt på utgång hos Mp?!
    Big news this week in SWE+ bokrea…I morgon ska jag rensa ut vinterkläderna, Charlie har kanske använt sina nya termobyxor max 5 ggr i vinter…..Pulkorna har varit framme två gånger, en gång var det bara frost och den andra gången ett par cm snö som låg över dagen…
    Må gott på er, C, J, W, W & C

    🙂 Jajamensann, den här kvinnan är uppdaterad :-)! Någotsånär iallafall..😉
    Mina jobb har jag iallafall inte släppt.
    Lyssnar på Radio Sweden när vi lyckas pricka in det, och läser mina mail noggrant när jag lyckas få dem.
    Japp, lär bli heta debatter på Kongressen. ..Och kommer att kännas märkligt att komma till Östersund härifrån.
    Det är mycket med klimatet.
    Kramar till er, J

  3. Oj, vad vi blev rikligt och frikostigt bjudna på god mat igår – hela gänget, elva pers totalt! Tusen Tack!!!

    Nu lämnar vi Altea och ser till att komma in i Vila Joiosa innan kvällen, för solen ska skina men vinden och vågorna kommer att öka mycket kraftigt härute på västra delen av Medelhavet. Väderkartan såg ut på ett sätt vi inte sett den förut..

    Hoppas på internet i trygg hamn ikväll.

    Jenny & familjen

  4. Hej på er!
    Vi gläds med er att det äntligen är vår i luften. Nere hos er har ni ju haft det hela tiden men uppe hos oss börjar det också märkas.

    Tassa känner också våryran för hon har tagit hennes första bad i havet för iår (dock av misstag). Det hela började med två svanar som hon tyckte var väldigt intressanta och som hon sträckte sig efter nere på en flytbrygga. De väste och hon skällde och tyckte livet var kul. Mia kallade på henne för att gå vidare och för en exalterad liten vovve blev det för mycket att koncentrera sig på. Hon satte av i full galopp längs bryggan samtidigt som hon inte kunde släppa svanarna med blicken och ett tu tre så tog bryggan slut! PLUMS! Ni kan tro att hon blev förvånad! Mia kom och räddade henne upp på bryggan igen och tröstade henne med lite kel och en hårtork när de kom hem igen.

    Om ni vill ha en återblick hur Helsingborg och Norra hamnen såg ut när ni lämnade, så är ni välkomna in här:
    http://hem.passagen.se/nemoatsea/Nemo_sidor/helsingborg.htm

    Vi längtar tills ni seglar upp genom sundet igen!

    Kramar,
    Micke & Mia

  5. Neeeej Jenny INTE sluta blogga!! Er blogg är ett vattenhål för min fantasi o bjuder skön avkoppling, spännande VERKLIGA berättelser o underbart vackra bilder. Så glöm att du/ni får sluta skriva. Hang in there.
    kram från Remmarlöv med snö!! ikväll, hästarna frös i blötsnön idag. Maria

  6. Hej familjen!
    Skulle du sluta skriva nu är katastrofalt. Jag är ju hemma och bara väntar på bebisen så nej nej nej nu har jag ännu mer tid att njuta av alla era bilder. Känner man för att läsa lite äventyr så är det bara att gå tillbaka och läsa om era påhitt.

    Ja här hemma kom snön igår och jag som var lycklig över att veden skulle räcka vintern ut. Men våren verkar vinna kampen och det töar nu igen. Satte mig i sovrummet med fönstret på vid gavel för att få in sol… Njöt av en kopp te och en eller rättare sagt TVÅ kakor. Det får snart vara slut på det, men det är ju bara tio dagar till guldklimpen beräknas komma så till dess kan jag unna mig kakor.

    Det är skönt för er att lugnet har börjat lägga sig och att ni kan njuta av sol och värme.

    Tassa! Jag sa till Travis på Linåker att det var länge sedan du hörde något från honom. Först blev han nog mest paff att jag kände dig, men han sa att han snart skulle höra av sig igen.

    Det har börjat en ny rektor på Lunnaskolan men allt det där som står i nyheterna känner ni säkert redan till. Han är 32 år och jobbade innan som lärare på Midgård i Röstånga.

    Vi får väl också ny rektor på Linåker även om vi är många lärare som verkligen är så tacksamma så länge vi får behålla Mickael som jobbar där nu. En riktigt bra chef tycker jag.

    Men nu är jag min egen chef här hemma, ja i alla fall till Lowe kommer, sen kanske han dominerar här hemma.

    Det ska bli roligt att ni faktiskt snart kommer hem. Då får vi träffas och fika en dag. Nu ska jag sy lite på gardiner till köket. Sådant som bara måste bli klart innan Lowe kommer…🙂

    Kramar från Therese

  7. Hejsan kära vänner. Kul att ni har det lite lugnt oxå. Har inte kollat till er på länge men nu han jag läsa i kapp.

    Vi har köpt ny resa till Thailand vi åker den 29 oktober. Tänk nu bara om sommaren kunde vara här snart då skulle man inte längta så mycket.

    Kramar till er Från Pontus


Kommentera

Kategorier

