Skrivet av: dreamalive | januari 31, 2008

infodelning mm mmmmmm

Nä jag har inte skrivit ihop något ännu…

Den här hamnen är billig. Som seglarinformation vill jag berätta att söder om Ebro verkar hamnarna vara billigare – PEPPARPEPPAR. Här är ännu billigare än i Les Cases d’Alcanar, men vi trivs inte lika bra här i Benicarló. Just nu sitter jag i korridoren till toaletterna för det är bästa stället med internet.. Vilket leder mig till Mias och Mickes fråga innan om vilka hamnar som vi rekommenderar internetmässigt. I Medelhavet har det i stort sett funnits internet där vi varit, och när det inte funnits så har det oftast berott på tillfälliga fel, så det går nog inte att ge några säkra besked framåt i tiden, mer än att alla hamnar blir bättre och bättre hela tiden men ibland har problem. Vi har köpt lite bättre antenner med våra julklappspengar, men när Nuno sätter sig vid datorn kan han säga bättre vad han rekommenderar för egen teknisk utrustning till er.

*

Fan också! Nu försvann internet just när jag skulle spara och jag hade inte kopierat……… suck, ni vet hur det är, somliga lär sig aldrig – fast jag tyckte jag sparade så noga…….. Suck igen – skriva om allt eller inte…det är frågan…batteriet tar snart slut…

Ungefär så här hade jag skrivit:

Les Cases d’Alcanar – billigt och totalt lugn och tom fridfullhet på vintern, men liten hamn, så full på sommaren. Drivs av klubb som inte får gå med vinst när de säljer diesel, alltså mycket billigt att tanka här. En euron litern just nu, men ändras beroende på inköpspriset de får nästa gång.

Benicarló – ännu billigare hamn men har inte charmat Oss. Knäppt videoövervakningssystem i hamnen. Men det kan ju ändra sig. Om de fattar hur knäppt det är…

Viktigast: Personligen tycker jag inte att en massa förhandsinfo om hamnar är så värdefullt, eftersom det bygger på föränderliga fakta samt personliga upplevelser. Vad ska man med en långresa till om den inte bjuder på variation och överraskningar, sköna som osköna?!

*

Nuno gillar inte när jag lägger in för resan ovidkommande videosnuttar, så jag ber lite – men bara lite – om ursäkt för att här kommer en till, längst ner. När jag berättar lite mer och längre, berättar jag snart om hur jag gör lite dagligt myteri, så att Nuno inte tror att han är min Kapten i Allt😉.

Jag har inte ljudet på här i korridoren där jag sitter på kakelgolvet och skriver, så jag har inte hört följande video, och jag behöver föralldel inte höra vad ni tycker heller om ni inte vill (ett litet mutter till alla besökare på bloggen som inte ger sig tillkänna), men jag har hört/sett att den ska vara bra. Så i ren glädje och härlighet i att jag med dagens teknik och internet så lätt kan skicka vidare med några enkla knapptryck på ett jordklot fullt av människor som vill påverka sin värld, så bifogar jag tankar kring fildelning i VIDEOFILM HÄR  (för oerfarna datoranvändare: klicka på texten i annan färg, och kom till en annan sida där du klickar på play-pilen i svarta filmrutan).  Internet är underbart, solen är underbar, och nu ska jag njuta av en varm dusch. Tror vi drar vidare imorgon. Och i övermorgon firar vi Spirits födelsedag med presenter med MYCKET papper att slita och dra i. Helst önskar han sig BodyShops läppbalsam. Tydligen har deras diverse naturliga ingredienser i dessa små burkar väldigt hundvänliga smaker. Ska förresten nog skriva lite mer mina om BodyShop-erfarenheter snart, men som sagt, nuuuu ska jag in i duschen. Och njuta av mina BodyShop produkter.


Responses

  1. Hej, där ner i varma södern när vinterstormarna drar kallt runt husen här hemma i norr. Vi har med spänning följt delar av er spännande och upplevelserika resa. Kul.
    Hoppas nu bara att båt med motor fungerar bra under resten av er resa. Vi håller tummarna, samtidigt som vi skickar tidiga födelsedagshälsningar från Spirits bröder Chip och Floppy och mamma Zvizz. Killarna gillar visserligen också att dra i papper, men det fick de til julen så födelsedagen firas med tårta. Innan julen var vi i Stockholm och hälsade då också på den fjärde brodern Iggy. Vi berättade om er resa och det skickade också en liten hälsning och lycka till till hela familjen.
    Systern Pearl vaktar ett ganska nyfött barn inte långt från oss.
    Härligt att ni nu får njuta av tillvaron.
    Många hälsningar från oss alla
    Tommy och Soile Paremo plus 12 tassar

  2. Hej besättningen på S/Y Siska…

    Hörde talas om er eminenta sida av kära vännerna Mia och Micke. Att ni fanns till kände jag redan till genom att jag träffade kaptenen på er skuta när jag höstseglade till Helsingborg förra hösten. Satt och hade det mysigt i vackra Full Moons kajuta och fick då stifta bekantskap med Nuno. Min flickvän som hade jobbat i Madrid var också med och möjligt kan detta hjälpa Nuno att minnas. (Har för mig att de språkade en del om Spanien och Portugal)

    Tyckte det var intressant att ni börjar nämna lite hamninfo. Jag håller på att försöka läsa ikapp er blogg (läser någon timme varje natt på handdatorn för att inte störa flickvännen) men i min värld har du Jenny bara precis fått en bom i huvudet och trillat i plurret – så möjligen finns det mer info i andra inlägg eller kommentarer varför denna kommentar kanske blir lita av att vara ute och cykla.

    Jag och min flickvän planerar att söka oss söderut sommaren 2009 och kommer då kanske ta kanalerna ner, helt och hållet tack vare (eller på grund av, beroende på hur man ser det) att ni gick den vägen. Jag skulle därför gärna se att ni fick med lite info om exempelvis hamnavgifter och sådant i era inlägg. Ni skriver den ibland, men ibland skriver ni bara ”billigt” eller ”dyrt”. De två sista är ju tämligen subjektiva och inte helt lätta att göra en budget utifrån .

    Visst är det så att fakta ändras genom åren – men en viss bild av verkligheten ger det ju trots allt. Jag är också lite nyfiken på hur stark motor ni har. Har hela tiden trott att min motor på 10 hk är för trött för kanalerna, men som jag förstått det har även ni en rätt trött motor. Dessutom – hur mycket fick ni lägga på diesel hela vägen genom Europa?

    Hmm…kanske lite tråkigt att bara ställa en massa frågor och be om fakta och sådant…men…frågar man inte får man ju inget veta…(och jag är rädd för att jag nog kommer att ställa fler frågor längre fram )

    Som sagt, är fortfarande vid bomolyckan i bloggandet så hur ni har det just nu har jag ingen aning om..hoppas dock ni har det så bra ni bara kan!

    Hälsningar
    Ralph

  3. hmm…smileysarna blev till fyrkanter när jag flyttade dem från Word och hit🙂

  4. Hej Ralph, vad kul med nya ansikten på bloggen! Kapten Nuno väntar på sin besättning ombord på Siska och jag hinner inte svara just nu, men Nuno kommer att bli glad att höra om dina hälsningar. Bäst är nog att han får svara på dina frågor för det är om sådant han pratar med seglare. Fast å andra sidan, pratar han hellre än skriver på datorn, så det blir kanske jag ändå. Dessutom jag som har bäst minne. En dag med mycket skrivartid och gott internet, gör jag så här att;
    Jag tar och skriver detaljer på alla hamnarna vi varit i, på kartan som du hittar i högerlisten, för det går bra att göra där. Jag meddelar det tydligt när det händer – men det är inte idag🙂
    Jenny

  5. Oj!! Tommy och Soile!! Det var inte igår!! Nästan fem år sedan ju!
    Det var en glad överraskning! Jag blev så häpen så jag behöver vara i det, med glädje, ett tag till och sedan ska jag bre på med riktigt mycket Spirit och Spirithälsningar! Hälsningar till alla mudisar, mudiägare, och extra många till er som fött upp vår lurviga kärleksmaskin, vår kärlekshund🙂.
    Kram!


Kommentera

Kategorier

