Skrivet av: dreamalive | juli 28, 2007

Standing Mast Route

FORTSATT KRAFTIG MOTVIND

Den 25:e juli i Garnwerd bjuder Nuno på sovmorgon och lirkar oss ut ur hamnen utan min hjälp eftersom jag skrivit resebrev till sent på natten. Gillar att skriva. Måla med ord. Längtar efter ro och chans att få måla. Lite abstinens.. Åtminstone erbjuda ansiktsmålningar vill jag få tid till snart.

Solen skiner faktiskt, och när jag sticker upp huvudet genom luckan i fören bjuds jag på ett idylliskt landskap badande i morgonljus. Tre hägrar är det första jag ser.

En sak jag vill påpeka med kanalutsikten är att det sällan är mycket mer än vasskanter som syns, med diverse fåglar. Inte precis hittat några kanaler uppe på toppen av kullar med vida utsikt… Ganska logiskt när man tänker på det…

Vinden ökade till samma på sommaren oanade krafter som förra dagen. I Zoutkamps hamn tog vi en provianteringspaus, och träffade en trevlig svensk på båten ”Obelix”. Han gav oss en bok om kanal-livet i Frankrike. Det är andra gången vi får en bok om kanal-segling av andra seglare.. Och i Stavouren väntar Nadja och Michel på oss för att vi ska fatta beslut om ifall vi ska ta kanalerna ner genom Frankrike tillsammans till Medelhavet. Som vädret ser ut är det mycket möjligt. Här är så kraftiga vindar att t.o.m. på Nederländska innanhavet Ijsselmeer ges stormvarning (många räddningsaktioner på Nordsjön även idag). Nackdelen är masten och motorn. Just nu går vi längs en rutt i Nederländerna som heter Standing Mast Route, där alla broar som passeras (måååånga) är öppningsbara. Väljer vi kanalerna ner genom Frankrike, via Paris, så måste masten ned, och vi kommer att gå motströms många gånger. Mer om detta när vi hinner ikapp ”Optimist”.

Innan vi förtöjde denna kväll förgylldes min tillvaro i det här landet av stora fält fulla med en av de vackraste hästraser jag vet; Frieser-hästar. Lyrisk.

Sovplats – Klaarkampsterbrug – tror vi förtöjde i förbjudet att förtöja skylten (text på holländska och kvällsstängda broar):

 


Kommentera

Kategorier

