Skrivet av: dreamalive | juli 28, 2007

Idag, Igår

IDAG, 28:E JULI

🙂 Har köpt oss några timmar internet idag och tar det lugnt i Stavoren.

Nedan följer mina nyinlagda inlägg (4st) från Frisiskaöarna (LÄS!) och framåt, så egentligen ska de läsas nerifrån och upp🙂. Har redan ett nytt i huvudet på gång, men ska påpeka för de andra att det inte gör något om de oxå skriver då och då..!

Tack för hjälpen där hemma! Tack för hjälpen Micke (fiiin hemsida ni gjort!)! Och Tack Pontus, ditt mail var DAJLIGT!🙂

Vi har internet t.o.m. söndagförmiddag (om vi inte seglar mot Amsterdam på morgonen), så det är stor chans att någon av oss finns på Skype idag lördag. Våra mobiler går numera inte att ringa ut från -Nunos har blivit blöt och min har blivit gammal. Det går Kanske att ringa till +46-705-249085 eller +46-739-476902.

IGÅR 27:E JULI

Vaknade av regnets smattrande. Njöt kvar i sängen en stund extra. Lika förvånade varje dag att det inte är sommar. Nuno rastade Spirit och köpte nybakade frukost-bullar.

Jag var lika smart som vanligt och skulle fylla dunken med dricksvatten. I det här landet är de bättre än i förra landet på att informera på mer än sitt eget språk, men det innebär inte att varenda sak har engelsk text, givetvis. Ibland blir vi upplysta med några engelska ord i Nederländerna. I Tyskland hände detta aldrig. Aldrig.

Jag hittade med dunken i handen en skylt om vatten – omhändertagande av oljigt kölvatten. På husväggen bredvid toaletterna stod det ”een drinkwater”. Jag mindes en liknande skylt med liknande ord (?) på tyska i Tyskland. Trodde den gången det betydde ”ej dricksvatten” , men det var ”endast dricksvatten” (får ej användas till att spola rent båten). Någon inre röst måste ha undsatt mig i morse för jag gick för att försäkra mig om att ”een drinkwater” verkligen var dricksvatten.” Nej, nej” sa hamnkaptenen ”det är vatten som vi pumpar upp från hamnen i den kranen!”. Han skickade mig till väggen bakom duscharna för att hämta dricksvatten. När jag kom dit blev jag lite snopen eftersom det hängde en betal-låda på väggen, där det stod att det kostade tjugo centimos. Så jag tågade tillbaka till Siska för att hämta en slant, samtidigt som jag begrundade att vi hädanefter kanske skulle behöva betala för vårt dricksvatten.

Stoppade in dunken under kranen och tryckte in pengen. Vred på kranen, och märkte snart att det var brännhett vatten..! Snopen gånger två! Nuno kom och pekade på den lilla skylten ovanför kranen med ord om varning för mycket varmt vatten. Vilket svårt ställe att hitta dricksvatten på tyckte jag..! Jag skickade iväg Nuno till hamnkaptenen för att han skulle få rätt info om var dricksvatten fanns, och att han skulle hälsa från mig. Precis när Nuno gått fick jag snilleblixten (…) att testa kranen vid sidan om. Kallvatten (gratis)..! Snopet gånger tre. Borta från hamnkontoret hördes ett rungande gapskratt.

När jag skriver om vår otur är jag inte alltid övertygad om att det handlar om otur. Det finns i mina tankar en tro på att vi räddas från något ännu värre genom stoppen vi hamnar i. Och att det händer oss saker för att vi ska lära. Men mer om det i kommande inlägg om mina inre resor –ville bara nyansera inställningen till den otur som kom vid lunchtid denna dag:

SPÄRRAD VÄG

Stopp! Blinkande ljus och återvändande båtar vars besättning ropade till oss att det hänt en olycka! Vi lyckades förtöja mot en övergiven pråm och (jag fick en chans att skriva lite resebrev) vänta på info. Den linfärja som korsade kanalen fram och tillbaka via vajrar på botten hade på något sätt fått dessa vajrar/kedjor intrasslade i en stor tankers propeller..! Det var helstopp. Efter lång väntan tog vi en omväg tillbaka och runt olycksplatsen. Kämpade oss fram i motvind med vågor på en halv meter hela dagen. Knop: 1,6 – ibland ännu mindre – i en kanal..! Vädret är helt ur spel. Vi lämnade Nordsjön för att få lugna dagar, och befann oss ändå bland vågskum som marmorerade hela vattenytan omkring oss medan Siska krängde kraftlöst. Det var värre än det ser ut på bilden nedan:

Blev en lång dag, men vi hade bestämt oss för att komma fram till Stavoren där Nadja och Michel väntade med ljuvlig middag! (Innan vi kom fram fick jag laga pulvermos för första gången i mitt liv ;-)) Det var underbart att komma fram efter första kanalbiten och njuta av tacos på Optimist. Vi är tillbaka vid sidan om våra favoritgrannar J. Utanför väntar ett stort innanhav med Amsterdam på andra sidan. Och vi ska bestämma oss för om vi ska ta kanalerna ner genom Paris och Frankrike till Medelhavet.

Kramar från oss!


Spirit har fått många nya gråa hårstrån på kort tid. Faktiskt.


Responses

  1. Ja, du Jenny. Det är ju nästan så att man inte vet vad man ska skriva för några uppmuntrande tillrop med risk för att låta patetisk. När det rör till sig alldeles omöjligt brukar jag tänka att så här jobbigt är det just nu, men det blir en lösning på detta också. Jag vet inte hur lösningen ser ut, men den kommer och sen blir det en bättre balans… Men jag har helt klart svårt att relatera till det du delar med dig av. Skarpa lägen och situationer som känns övermäktiga, huga! säger jag Vi är säkert många som med skräckblandat intresse ta del av ert öde, var rädda om er kära vän. Vill så gärna få se er igen, vi har ju väggar som behöver bli målade nästa år..Kramar till er alla. C, J o killarna.

    Jättekramar till hela familjen! Vi är tacksamma varje dag för era presenter🙂 De förgyller våra kvällar🙂

    Hela familjen här hälsar🙂

  2. Hej familjen!
    Det är underbart att läsa om era äventyr och jag är så tacksam att du skriver så intressant JENNY!! Verkligen tur att någon skriver av er, annars hade vi lätt trott att ni hade gått under… så sällan som de andra skriver… Men du gör det super! Så bara fortsätt för jag läser grundligt varje ord. Men jag blir också rädd när jag hör om alla saker som händer er. Men otur det är det då absolut inte. Ni kommer bara att ha lycka på vägen tillbaka för då har ni liksom fått er del av prövningar. Tänk så lugnt ni kommer ha det när ni är tillbaka i Kågeröd … då kommer ni bli galna av det eftersom att inga broar kommer gå ner mitt i er färd eller bara en sådan sak som att du kan hämta vatten i kranen… Krama Tiago massor från mig även om han kommer skrika och inte vilja! Tassa kan också få en varm svensk kram. Själv befinner jag mig i Tyskland fortfarande men vi kommer ta färjan hem några dagar innan. Jag känner att vi har en del att ordna innan vi får huset den 10 augusti. Vi skulle blivit här en vecka till men vädret e ju inte så att man njuter direkt och i sommarstugan e man verkligen beroende av vädret. Vet att det låter jätte korkat eftersom att ni mer än någon är beroende av vädret men ändå fixar det. Jag tänker massor på er. Kramar

    Tack Therese🙂
    Grattis till ditt nya jobb och ditt nya hem!

    Jenny, Tassa, Tiago och Nuno

  3. Hola linda! Well… Too much happening at the same time, only wounder when will I land. I will move in my new flat on the 31st/august and left Ryttaregården on 16th/july. Theese 6 weeks will be about wondering, which you know I passionately hate to not have a house where I can feel as my home. Adrian and I are in 30mt2 with ocean view in Skäret until then. Adrian starts school and will go to his father and I’ll pick him up on weekends. I’m ok. Jag saknar dig enormt mycket. Love you 2, *ana*

    Heeei Darling🙂🙂🙂
    Querida estoy procesando con tantos miedos – y más una vez estamos en el mismo proceso, más o menos🙂.
    No tienes Skype? Así podíamos hablar bastante tiempo!
    Pienso en ti…………………..! LoveU 2
    Lycka till där du är🙂

    Jenny

  4. För tusan hakar, ta nu kanalerna till Medelhavet, det låter ju helsjysst. Det här andra verkar ju alldeles för jobbigt, men det är ju jag som tycker det förståss. Jag har rensat lite på dina webbar, ska försöka komma ihåg att göra det lite kontinuerligt, kanske t o m försöka hitta nån lösning, hopplöst mycket skräp nuförtiden som inte stoppas av lösningarna som används. Ta det lugnt o hälsa familjen.

  5. hallå mina kära vänner.
    jag är imponerad av era strapatserer.
    men ??? kanalerna???inte viste jag att vasco tog några kanaler??? ;-)))) är hemma i höganäs just nu och för att travestera en känd låt.sommmaren är kort det mestar regnar bort , så ni är inte ensammna om dåligt väder. hoppas att vi ses .
    Bosse…………………………………………

  6. Vi ska på äventyr! 30 dagar i Thailand med 4 barn. Bara det är ett äventyr i sig🙂
    Vi ska bagpacking med familjen.
    Vilket de på jobbet skriker åt.
    -Man kan väll inte bara åka så! Utan något alls boende!
    Mitt stilla ”sinne” säger att det kan vi visst! Då vi bara har en liten kille kille Cornelees 7.5 år kvar, resten av de våra börjar bli stora.
    Jag tror att det blir bra. Pontus är med mig och håller mig lugn, det har han gjort i många år och klarar säkert av att göra det under denna resa också!
    -Sara ta det lugnt!
    -Va f_n säger du att jag ska ta det lugnt. Är hur lugn som helst!!!!!!!!!!! Säger jag med falsett i rösten. Svetten rinner och jag är hög röd i ansiktet.
    -Kan inte hjälpa att jag blir stressig ibland, det fattar du väll Pontus!
    –Mmmmm säger Pontus, jag ser det!
    Då springer jag runt och ska ”ordna” allt och inget blir gjort för jag verkligen suger på att hålla ordning.
    Det är som sist vi skulle i väg på resa och kommer på kvällen innan kl 22.35 att Pontus inte har något pass.
    Även då stressade jag runt och var lugn (på Pontus begäran) under flera dagar och det blev ändå som det brukar.
    Att vi måste ordna något i sista minuten för att vi ska komma iväg överhuvudtaget.

    Så bagpacking i Thailand kommer att bli fint eller hur?

    Vi är med er!

    Puss och kram

  7. Jenny-nr till städerskan,tack.Det e panik o nu finns ingen återvändo-jag ger mig!!!Snälla försök sända det till mig på ngt sätt så fort som möjligt.Hund fan blev tjuv parad ikväll, precis som om vi behövde det.Mmmmm,för övrigt hade det kännts bra att pratas vid ordentligt om mamma o fru rollen…Ja, jag får ta o skriva ner allt nån dag.Just nu e det så mycket att jag inte vet vart jag ska börja ens.Så full proppad med ord att jag inte får fram ett enda.Ha det underbart folks.

  8. Ok.Jag har just läst igenom de senaste äventyren.Nej-jag avundas er inte.Jag märker hur jag äter nattmackan fortare o fortare för att övergå till att plötsligt glömma bort att tugga!Jag lider av sömnbrist o hade egentligen inte tid att sitta kvar vid datan..men var tvungen att läsa vidare.Ni är starka o klarar det,punkt slut.


Kommentera

Kategorier

