Skrivet av: dreamalive | juli 18, 2007

Så här är läget

Hej. Tråkiga nyheter.

Vi är alltid lika glada att vi får så många besökare här och så många kommentarer. Förlåt vi inte kunnat svara alla.

*Till Malin; jag har svårt att skicka mail, men om du klarar dig utan svar så är min mail-adress jenny@dreamalive.se, eller några utav mina äldre adresser, alla funkar, bara inte min möjlighet att svara. *Till Jocke; vill du kolla mina hemsidor då och då för jag får en massa spam där… Tack🙂 Och till dig och Cicci; vi har under de regniga kvällarna redan hunnit se det mesta ni gett oss, men sparar ff på talböckerna🙂. *Till Bosse; vi vet inte riktigt vad som händer imorgon, men prova +46-705-249085🙂. *Till Terese; Tassa och Tiago saknar dig jättemycket och hälsar! *Till Micke & Mia; vi tänker på er och är ärade att ni döpt er nya lilla seglare efter Tassa🙂. *Till alla där hemma; Många kramar! *Till alla andra som läser bloggen; Tack för att ni finns!

Bland de kommentarer vi gladde oss åt till förra inlägget, hittade vi ett överraskande meddelande från våra nya seglarvänners seglarvänner. En hälsning från Eva & Daniel på S/Y Aphrodite. De väntade på bra vindar i Frankrike för att korsa Biscaya.

Ikväll ringde Christian från Molinari och berättade att Eva och Daniel hamnat i storm på Biscaya så att deras mast knäckts och de såg sig tvungna att använda Epirben (en tiotusen kronors engångs-apparat som skickar ut en exakt nödsignal) så att en helikopter fann dem och räddade dem. De har klarat sig, men har ännu inte funnit båten, som de hoppas ännu flyter ute på Biscaya. Två skepp söker efter deras S/Y Aphrodite. Det var mycket tråkigt och omskakande att höra och vi beklagar verkligen sorgen. Hoppas att allt ordnar sig till det bästa.

Samtidigt som samtalet kom talade Nuno och Michel, vår granne, med varandra över relingarna. De drar klockan fyra på morgonen inatt. Och Johan och Herbert på Teresia ska oxå ut då. Nu när vi har köpt oss några timmars internet har Nuno studerat väderleksrapporter, och kommit fram till att han oxå vill ut imorgonbitti (torsdag), klockan 6.

Det hade vi inte räknat med, och vi är inte riktigt förberedda med matinköp, stuvning, kartläsning, och utlovade säkerhetsgenomgångar. Ambulanserna tjuter i Cuxhaven med jämna mellanrum, och jag är rädd. Tvivlar starkt på vad jag ska lyssna på. Tvivlar på när jag lurar mig själv; när jag lyssar på min rädsla, eller när jag inte gör det. Nuno vill ta en långsegling ut ur tidvattensområdet, och fortsätta kanske ett dygn ute på havet, långt från alla svåra hamninlopp. Vi har kunnat skratta gott åt min rädsla de här dagarna i hamn, i samtal med andra par i liknande situationer. Men nu fastnade skrattet snabbt i halsen och allvaret dallrar i hamnen igen.

Vet inte när vi hörs av igen, men hoppas det blir snart!

Två saker jag tänkt på:

Kommunikations-lektion:

När Nuno svär till havs vet jag inte om det betyder ”Fan, aj, jag slog min tå!” eller ”Fan, nu går det åt helvete!” (ursäkta svordomarna). Han har förstått det nu, och vi jobbar på att utveckla en skala för svordomar, så att jag vet om jag ska bli rädd eller inte.

Envishets-lektion:

In i döden envis. Häromdagen gick jag över gatan och några ungdomar kom i en bil i full gas i riktning mot mig. Jag kom på mig själv med att envist fortsätta gå lugnt över gatan, bara för att jag tyckte mig ha rätt till det. Kom på mig själv med att min envishet kunde dödat mig. När vi lyckats ta oss in i Cuxhaven och jag ville kyssa marken, skulle jag följt med ut igen om Nuno sagt att vindarna var rätt klockan tre på natten. Av envishet. Jag ger mig inte när jag bestämt mig. Det beror bara på vad jag bestämmer mig för..

Kram alla

Väderleksprognoserna vi lever efter.


Responses

  1. Sitter på sjuksköterskejobbet och känner mig lite uppskakad. Skärsår, huvudvärk, influensor och magont känns lite obetydligt för tillfället.
    Var rädda om er!
    Mamma/svärmor/mormor

    🙂

    Kramar från hela familjen!

  2. Vad mycket strapatser ni har fått uppleva tidigt. Hoppas att ni inte ger upp hoppet om att seglingslivet också kan vara helt underbart med sol, bad och varm bris, fina naturupplevelser och glada möten med andra kulturer…!
    Lite längre söderut väntar det sköna livet så tappa inte sugen🙂
    Vi tänker på er dagligen och är med er på färden.

    Kramar,
    Micke & Mia

  3. tja Tiago!
    Det är jag adrian.
    Jag hoppas att ni mår bra.
    Hoppas Spirit inte har
    flippat ur.
    Har Tassa slagit dig eller jagat dig.
    Har ni sett någon haj,fisk,val,valros.
    Jag förstår om ni har fått fiska.
    Nu är vi i viken och har köpt
    en våning.
    Var är du kanske i portugal.
    Och nu har du inte ramlat i plurret.
    Och ni har vell inte fått använda
    livbåten.

    Kram Adrian och Ana


Kommentera

Kategorier

