Skrivet av: dreamalive | juli 5, 2007

Första dagen utan regn :-)

Har gjort strålande jobb på Siska idag. Vet inte hur många som sagt till mig att ”det börjar regna snart”, och jag har checkat vinden, kollat molnen, och sagt emot. Regnmolnen har glidit preciiis vid sidan om oss, ett efter ett. Big smile.

När det gäller mitt nya liv med mindre envishet, så har jag inte fått så många tillfällen att träna. Endast Tiago som är ännu envisare än VAD JAG ÄR (skriver detta med versaler för att någon ska vara så snäll och berätta för min mormor att jag tänker på henne och alltså inte skrev ”än mig” utan ”än vad jag är” -där har vi ett exempel på envishet från mormor genom hela mitt liv som uppnådde sitt mål🙂, Kram mormor!), endast Tiago har påkallat min envishet. Och nu ska jag berätta, att; okey, jag ger med mig!

Det här året får på området ”duscha” bli hans fri-år från tjat från mig. Han får för min del själv bestämma var hans lort-gräns går. Jag var inte känd för att vara någon borstad och nystruken unge själv, så… Har alltid tyckte bättre om toviga, leriga, halvklädda, vilda, sjävgående gatubarn än parfymerade, inpackade, stylade, stela, korrekta barn med tydlig bena i håret, så…  Och hans hjältar är piraterna i Pirates of the Caribbean, så varje gång han måste duscha så blir han i sin egen värld en utav the baaad guys, i sina fina frisyrer, kråmiga kläder och ondskefulla tankar på utrotande av de Fria Piraterna, The Brotherhood..! (Therese -piratboken du och klassen gav honom i present blir läst nästan dagligen, och han ser den som den enda bok som är värdig att användas till läxläsning) Skönt att släppa mamma-oket med vad andra i skolan och byn ska tänka om en så smutsig liten kille. Riktigt skönt. Ja, så jag har tagit steget att ge med mig. Han får för min del själv säga till när han vill duscha. Han säger att han inte kommer att göra det alls. Han ska bara bada i havet det här året. Och han är orubbligt bestämd på den punkten när han säger det. Men eftersom han hade svårt att somna här om natten för att det kliade så mycket överallt, så har han med sin mer medgörliga pappa gått med på att duscha nu ikväll. Just nu är han nyduschad ute i bushen och härjar vilt, för att återställa sin ordning, gissar jag. Men vad vet jag. Han lever i en annan verklighet än resten av oss gamlingar här😉.

Avslutningsvis; några tänkvärda ord- tyckte jag uppenbarligen eftersom jag tänkt på dem. Träffade en ung kvinna här som blivit befriad från en hallick och maffiaboss av sin, numera, pojkvän (polis i specialstyrkan). Hon hade aldrig seglat förut, men när hon kom ut på havet -då kände hon för första gången sig fri!! Inga tankar på bekymmer kring seglandet, ingen oro -bara äntligen Frihet! Inte den sortens frihet som vi vanligtvis förknippar med havet. En viktigare frihet. Och framförallt; på havet kände hon sig för första gången Trygg. Maffian skulle inte komma åt henne.

Jag tycker om att tänka på det. Det ger perspektiv. Det ger mig en annorlunda infallsvinkel att betrakta havet genom.


Responses

  1. Hälsa Tiago att han ska bevara sin piratställning…helt underbart!😀
    Jodå…sol hos er nu….har ösregnat i Helsingör så gott som hela dagen, nu e det vi som fått det!😛
    Flytten går långsamt! Kärringen har FORTFARANDE inte städat klart! Kommer hinna vinna miljoner innan allt är färdigt.

  2. Jag tycker mest om Tiago när han e så där lurvig och lortig så det är bara underbart att han får leva sitt piratliv… Friheten som kvinnan hittade är hon ju verkligen värd, måste faktiskt också varit en underbar upplevelse att få träffa dig Jenny som enligt mig har så goda tankar om livet och som bara är helt underbar. Skönt att höra att solen skiner hos er för här är den då verkligen inte. Hälsa alla i familjen att jag saknar er alla… Massor av kramar från Therese.


Kommentera

Kategorier

