Skrivet av: dreamalive | juli 1, 2007

Tvätt osv

Häromdagen; upptäckte att toaletten på andra sidan bukten var för enbart 1 person, fräsh, med dusch och varmvattenberedare -Gratis! Guld!! ..Första gången på tre veckor som jag satt ned en stund och njöt av att få sk-ta ifred. Där finns bara båtar ibland.

Idag gick jag dit för det var tomt på båtar, och jag var inställd på duschen där som var nästan som i en vanlig villa sist jag såg den. Nu har vi ju fastnat här i Dyvig i väntan på nya delar till motorn, och bogsprötet har Nuno fixat med under tiden. Eftersom det regnar hela tiden går det inte att göra så mycket av utvändiga förbättringar på Siska. Men bogsprötet är snart på plats, 2 decimeter kortare, och rejält förstärkt med plåtar i rostfritt stål. Tvätta kläder behövde vi göra efter tre veckor ute, men här finns ingen tvättmaskin man kan betala för att använda, som det brukar finnas i större hamnar. Tusen tack till Peter och hans familj som lät oss tvätta där och hade våra kläder hängande över hela verandan på tork.

Så idag gick jag alltså för att duscha utan att stoppa ner danska femkronor i en plåtlåda för varje tre-minuters-varmvatten-stril. Vi samlar på de där pengarna med hål i mitten så gott vi kan här där det bara finns en kiosk. Okey, jag märker att jag låter gnällig, det är sant, börjar tröttna på att sitta här i regnet, utan tillgång till färska råvaror till maten, utan att kunna tvätta sängkläderna (tänker inte överdriva tvättandet hos Peter), utan blablabla…. suck…en vecka till här…suck. Om det iallafall kunde sluta regna, så kunde jag slipa alla trädetaljer på Siska och olja dem snyggt några lager.

Försöker komma till saken ännu en gång till: Duschen! När jag kom fram stod dörren på vid gavel, och när jag tittade in stod även toadörren på vid gavel. Och överallt var det alldeles Svart, som i filmen Fåglarna av Hitchcock, fast inte svart av fåglar utan av flugor..! Helt tjockt satt de överallt på karmar, väggar, golv och tak….uuuäärk! Jag kunde ha vänt just då direkt, det gjorde jag nästan. Jag menar man vet ju vad flugor gillar, och det här var inga småkvantiteter. Men jag hade gått hela vägen. Och sett framemot duschen som var så inbjudande sist jag såg den. Jag måste kolla närmre hur illa det var. Samtidigt visste jag att tog jag ett steg in, så skulle flugorna svärma upp överallt omkring mig…..uuuuäääääääärk. Golvet där inne såg smutsigt ut, men vid närmre titt så verkade det vara jord, inte bajs. Toalett borsten låg slängd i ett hörn separat från hållaren, men inga synliga tecken på äckel på den. Okey, det kanske inte var så farligt. Jag tog ett snabbt kliv upp och in, snörpte ihop munnen och näsan, och viftade frenetiskt bort flugorna från luftrummet närmast mig. Blicken var inställd på att upptäcka läget i toastolen med uppfällt lock. Puuuuuuuuuuuh! Kunde andas ut, inget av det jag var förberedd på fanns att skåda, inget bajs-klet, eller diarré täckte innanmätet av stolen. Det var gult, bara gult, ordentligt gult, men inte ens några ränder. Tryckte med så liten bit av mitt ena finger som möjligt på spola-knappen. Jag hade fortfarande inte bestämt mig för om jag skulle stanna. Jag tycker väldigt illa om filmen Fåglarna. Så illa att jag har mycket mer problem med fåglar än med flugor. Jämfört med flugor plus bajs vet jag inte vilket som är mest avskräckande, men nu verkade där ju inte vara något bajs. Jag gick ut, och övervägde att lägga ner projektet och gå tillbaka till duscharna med plåtlådorna (som gör förbannat ont att slå huvudet i när man bockat sig och glömt att de sitter där). Bestämde mig: Jag provar att få ut flugorna, och om det går så kanske läget ser bättre ut. Gick in och tog fatt i dusch-draperiet som jag viftade vilt med, om och om igen, överallt. Först flög de bara runt, eller flög in igen, men till sist vann Jag! Jag viftade som f-n, och när det bara var kanske tio flugor kvar, så stängde jag dörren snabbt, och tänkte att det tar ett tag innan de fattar att de kan krypa in undertill genom dörrspringan. Hittade sedan diverse lösningar för att röra vid så lite som möjligt med mina saker, tänkte positivt, och fick mig en skön dusch, samtidigt som jag tänkte på miljön och inte överdrev min varmvatten-konsumtion.

Spirit är oxå nyduschad idag. Men han fick nöja sig med kallvattenslangen på bryggan. Han var nöjd först när det var klart, och han fick gnida sig mot stenar och allt som kunde erbjuda någonsorts kli-motstånd. Den charmören (?) hade hittat något som luktade som fiskståndet i Asterix by, och rullat sig i det. För det fick han dubbelt igen, med tandstensskrapning, kloklippning och schamponering. Ingen tvekan om varför tandsten heter tandSten! Den satt som sten men när jag skrapat och skrapat lyckades jag hitta de övre kanterna under tandköttet och fick loss ”stora” bitar i taget. Efter att inte ha fått fatt i något är en millimeter snart Stort, och en jublande seger. Till och med kloklippning var rena avslappningen efter det, tyckte Spirit.

Tiago har varit ute i Optimist-jolle idag för första gången i sitt liv. Det var Erik som bjöd ut honom på en tur. De gled runt fint i bukten själva.

Igårkväll, efter en lång promenad tillsammans (inte hela tiden lika idylliskt som det låter), så låg jag och barnen i sovrummet (vi har namngett de olika centimetrarna med rumsbeteckningar). Jag högläste för dem Rabindranath Tagore, Nobelpristagare i litteratur 1913, som jag varmt rekommenderar. Plötsligt bröts lugnet av ett tjutande vrålskratt, som bara accelererade ju mer det fortsatte. Nuno läste förra blogginlägget, och fattade äntligen varför det kommit så lite vatten i slangen, och att det inte hade med vattentrycket att göra..

Här är svanen som jag berättat om förut, apropå Fåglarna:

The swan


Responses

  1. He he he….härligt med flugor😉
    Ni måste ändå haft hyfsat bra väder idag i Dyvig…eller? Super fint väder i Helsingör…fast iof det är ju en bra bit mellan ;-D
    Flyttar till en 4:a på 96 kvm inom kort, egentligen skulle det ske idag, men kärringen som bott där tidigare har inte städat och det är grisigt som faaaaan!

    Nä bara regn i Dyvig idag.
    Och JA!!!, jag läste på din blogg att du flyttar nu! Försökte lyckönska dig där, men det är något med min lap jag inte begriper mig på som gör att vissa fönster blockeras, och det gick inte.
    Stort GRATTIS!!! Kommer att bli jättefint är jag säker på🙂, Kramiz, J

  2. Hej Jenny! jag har varit här o läst och förstått att ni haft en lite besvärlig början på er resa, men då kommer det noga att vända till det bättre snart tror jag.för det gör liksom alltid det…🙂
    Tack för dina tips om var jag kan visa min konst. jag skulle gärna kontakta ylva Franzén! såsmåningom, när jag har lite fler och utvecklade yonis på lager🙂🙂 och cirkus eros har ju en bra länksida som skulle va super att va ansluten till. jag ska kolla upp detta!
    Roligt med tiomilaskogen, du har ställt ut där eller? Det är fån mina skogstrakter och jag hade tänkt att vara med där i år. men, så blev de inte så i alla fall. (geografiska avstånd och utan bil….)min pappa är kompismed Håkan, så jag känner honom litegrann.
    och roligt att du hittade min blogg! jag använder den ganska mycket för att föra samman det jag håller på med,välkommen att läsa och beskåda🙂
    önskar all lycka till hela din familj!
    Kram Ida

    Hej Ida! Jag blir lika glad varje gång världen visar sig så storslaget liten! Coolt att du känner Håkan🙂 :-)! Så om du träffar honom innan jag gör det -hälsa bamse mycket! Jag ställde ut på Mattlaberg förra året. Men då var det bara jag som ställde ut erotiskt, så många vände i dörren och gick..
    Ok, må gott, jag ska följa dig på nätet🙂, Kram, Jenny

  3. Hej Balla Baten!
    Jaha det var sae hära er resa borjade! Såväl Hund Spirit som Människa Jenny ser oavsett potentiell seghet i det nuvarande varandet pae denna av havet givna plats ut att vara värdigt vitala – i mina ogon.
    Mina ogon – liksom det amerikanska tangentbordet jag blipprar bit for bit med; befinner sig strax norr om New York; pae the option instutute; http://www.option.org
    MIN nuvarande resa sker per dialog gentemot mustiga upptäckanden med medmänniskor. I grunden handlar det om att agera kärlek; vilket mynnar ut i en icke-styrande, icke-domande och allt det bästa till den andra onskande samtalsteknik(the option process dialogue).
    Ha en fet-soft dialog med havet och livet!
    Varma halsningar fran Pontus

    🙂
    Hej vännen Ponta🙂
    Japp så här började det..!
    Och jag mår perfekt där jag är alla stunder, hur sköna eller jävliga de än är, as promised.
    Tack för senast🙂.
    Jag vet du har det fantastiskt där, där du är, och jag är ända tills du berättat massor nästa gång vi möts -hungrigt nyfiken!
    Och då får jag låna ditt häfte och hinna läsa det?!🙂
    Hasta la proxima vez – Flow
    KRAM, Jenny


Kommentera

Kategorier

