Skrivet av: dreamalive | juni 30, 2007

Dagens lektion i kommunikation

Blir stationerad på bryggan vid vattenuttaget. Nuno visar ungefär hur långt kranen ska vridas, dvs inte alls mycket, och kryper in i Siska med slangen. Jag hinner undra om vi ska kommunicera via mobiltelefoner som vi gjorde när vattentankarna skulle fyllas, och får ett ”nejnej, du hör mig från luckan” till svar.

Det som följer är att jag alltså sätter igång vattnet mycket försiktigt, och vet inte till vad, men gissar att det är till något som bara ska ha litelite vatten. Jag ser att Nuno viftar något med handen, men han har ingen aning om att jag inte kan se hans hand pga den lånade cykeln som står på däck framför hans hand. Jag är mycket försiktig för att slippa bestörta skrik. ”Lite till” säger Nuno, vilket jag tolkar som bara litelite vatten till och sedan Stäng! När Nuno sticker upp handen igen är det ett ok-tecken, och jag tolkar det som ”ok, bra, det räcker, stäng”, vilket jag gör; stänger.  …”Lite till” säger Nuno. Jag öppnar lite, och när ok-tecknet kommer igen så stänger jag. Försäkrar mig om att ok-tecknet är ett ok-tecken genom att ropa och höra efter. ”Ja, okey!” men ”Lite till”. Sätter igång vattnet lite till, och stänger av när ok-tecknet dyker upp. ”Lite till”. Öpnnar försiktigt. ”Ok”. Stänger. ”Lite till”. Öppnar försiktigt. ”Ok” Stänger. ”Lite till”, ”Ok”, osv. Denna procedur upprepas ett antal gånger till, och jag misstänker att jag gått i samma gamla fälla igen, och glömt att begära tydlig information om vad det är som ska hända och hur det ska gå till…

Under tiden tror Nuno, såklart, att jag förstår precis vad han håller på med, och tänker att varje gång han säger ok/gör ok-tecken, så betyder det att ”det går bra fortsätt så”. ”Lite till” betyder öppna kranen lite till..

Varje gång jag skulle fortsätta -stängde jag snabbt,  och varje gång jag skulle öka -öppnade jag litelitelite,  -så det tog ganska lång tid att bli klar.

Nu har jag frågat vad det var vi fyllde på. Ett vattenburet värmesystem!🙂 Som är igång nu.🙂

Och läcker.

Kramar till alla jag saknar.


Responses

  1. Hang in there! Förstår att det har varit en motig start, vi hejar på er!! Håller tummarna för att en lösning är på gång. Efter regn brukar sol komma o här i Remmarlöv skiner solen just nu🙂
    Kram Maria från mentor eva

    Tack Maria! Tack🙂 Nu är vi oxå väderberoende. Hoppas ni får en mycket bättre sommar och höst det här året, och att alla projekten går strålande. Hälsa de andra från mig. Saknar er. Kram, J

  2. Ja, det e minsann inte lätt & va tankeläsare ibland!! Men en kul läsning va det…:) kramisar *

    Är du oxå ute på havet nu? Har du internet där? KRAMAR!!


Kommentera

Kategorier

