Skrivet av: dreamalive | juni 26, 2007

Kris

Vi har flyttat Siska till båtplats nummer tretton. Den ena olyckan följer på den andra, och vi försöker förstå varför så mycket blir så fel. Vår förra motor som inte fungerade som den skulle var början till historian om när Siska sjönk. Hon var första segelbåt att sjunka i hamnen, Norra hamnen, Helsingborg, under det där året som var en enda lång rad av smällar för tre år sedan. Nu hade hon fått ny begagnad motor och det kändes jätteskönt. Ända tills vi skulle flytta henne till båtplats nummer tretton. Tjock rök fyllde luften, och endast motvilligt kom motorn igång. I kombination med ett ihärdigt, tillsynes oändligt regnande har det nu blivit tisdag, och det regnar fortfarande. Varje gång vi går ut för minsta lilla blir kläderna våta, och sedan har vi inte egentligen någonstans att torka dem. Så humöret får ingen hjälp av vädret. Vi har det ändå rätt mysigt ombord, och har fått goda vänner här. Tack och lov för dem, för trots att mörkret sänkte sig idag så kunde det varit värre. Det kan alltid vara värre..!

Det här är ett litet ställe utan något annat än två klubbhus, en kiosk och en gård som säljer nyplockade jordgubbar och kartoffler -potatis. Men idag lyckades Nuno övertyga en båtmekaniker som inte hade tid. På sin lunchrast kollade han Siskas motor och dömde ut den innan rasten gått tio minuter. Det kostade hundra danska, och en ny motor som han tyckte vi skulle skaffa skulle kosta 37 000 danska plus jobbet. Att bara byta ut delarna han misstänkte var fel, och försöka göra jobbet själv skulle vara billigaste alternativet och kosta ca 15 000 plus tid. Billigaste alternativet känns inget vidare. Det kostar att bo här, och vädret i Biscaya blir sämre ju längre vi väntar. Här har vi redan väntande räkningen från Peter för att installera Aries vindroder som kommer upp i många tusenlappar, och nu dessutom kostnaderna för ett nytt bogspröt i teak med avancerade specialsnickerier; och vi inte vet var notan kommer att sluta. Alternativ ett, att köpa en ny motor efter att ha köpt denna begagnade för 13 000, det alternativet kom som ett klubbslag som nästan sänkte oss med båt och allt i Dyvigs hamn. Det är bara omöjligt. Då blir det bara ingen resa.

Vi blev knäckta. Särskilt Nuno. Nuno var så ledsen.

Men nummer tretton betyder inte otur. Det betyder död. Och därefter nytt liv.

Våra nya vänner från Molinaris kom för att stödja oss. Jag har hållit på sedan i förrgårkväll med att måla deras vindroder till deras världsomsegling. Och nu medan jag fortsatte målandet så hjälpte Christian Nuno att öppna motorn och försöka hitta felet med hjälp av anvisningar via telefonsamtal med Ulf, världsomseglare och båtmekaniker som installerat motorn. Sedan efter kontakt med fler hjälpsamma människor här, framförallt Peter Matthiesen med familj, så kom man fram till att Nuno ska ta sig till staden imorgon med hjälp av lift och diverse bussar, för att försöka skaffa nya delar. Men först fick han cykla en mil idag för att komma till en bankomat så att vi kan betala hamnavgiften här fler dagar.

Under tiden målade jag klart, Tassa och Tiago gjorde skolarbete och regnet vräkte ned. Spirit upptäckte båtsråttan vi fick av Faruk och familj (Tack till denna goa familj som gjort så mycket för oss!) och blev mycket upprörd innan han pinsamt insåg att det var en tygråtta. Han blir också mycket störd av de gigantiska svanar som cirklar runt Siska för att tigga mat och för att revirtävla med Spirit. De når nästan in med huvudet upp på däck och är hur spända som helst. Jag lyckades blidka dem med smulmatande. De fick tills en halv limpa gått åt. Sedan gömde jag mig under däck med Spirit och Tassa. Tiago höll rockkonsert alldeles själv där han stod för sång och ljudimitationer på så hög nivå att jag var rädd att hamnfogden skulle komma.

Numera har Tiago en specialgjord gunga han fått av Peter och hans son Erik. Den är fäst i masten, och man svingar sig en bra bit utanför däck, fram och tillbaka. Vet inte om jag blir farmor efter att han svingade sig så att gungan gick sönder och han landade med en vajer mitt mellan benen innan han fortsatte ned i plurret😉. Detta var på Peters båt. Nu har vi alltså fått en egen. Förvånar det någon att Nuno skulle testa den?! Samtidigt som jag städade och stuvade om, och skrev upp allt vi har packat in i Siska..! Effekten av Nunos sving var samma som en jättevåg till havs. Storm i hamnen. Allt inne i båten rasade med klang och klong i golvet.. 

Vi går vidare tillsammans, lyckliga i stunderna utan olycka. Vill säga att vi har bara internet vid ett fåtal tillfällen. Jag lyckas inte skicka mail, bara ta emot. Och med min telefon är det samma sak. Ibland kan jag ta emot samtal, men det är något fel på det nya abonnemanget så jag kan varken ringa eller messa. Därför; Extra hälsningar till er som messat mig, KRAM, KRAM, KRAM, Tack, Tack, Tack och Lyckönskningar!!! Och särskild hälsning till min mormor som har 3% syn kvar och får detta uppläst av goda vänner och go syster – Vi mår bra! Tack oxå till alla som följer oss på bloggen och hälsar!! Det förgyller livet ombord på Siska!🙂


Responses

  1. Hej!

    Jätte skoj att höra era röster och få en möjlighet att prata med dig Tiago så länge. Det värmer mitt hjärta att höra att du mår bra. Förstår att det är tungt för er med motorn och allt. Men snälla skriv ner din farmors adress i Portugal så att jag kan skicka ett paket till er där som kan vänta in er… Jag vet att det alltid är kul med post även om du Tiago inte skulle erkänna att det faktiskt är helt okej att få post av din gamla fröken… Så snälla skriv ner den nästa gång internet fungerar för även om det dröjer ett tag tills ni är där så kan jag börja skriva ett brev nu så att det verkligen kommer fram tills ni är där. Massor av Svenska kramar till er. Therese

  2. Underbart att höra dessa historier! ;-D
    Vädret kommer bli bättre snart i Danmark….det säger min chef. Har regnat och åskat så mycket de sista dagarna så……så solsken e inte långt borta.

    Kram på er alla!
    P.S. Låt Tiago gunga järnet så länge det inte finns hajar omkring;)

  3. Fy fan vad vad jag beundrar er. Jag följer er resa och önskar er all lycka. Ge bara inte upp. Det är i början helvetet visar sig sen blir det bättre eller så lär ni er att hantera problemen. Du kanske vet att jag läst en massa böcker om seglare och alla berättar samma sak. Så ni är inget undantag. Det kommer att gå bra och ni får en underbar resa.
    Kram Jonny
    Jonny!🙂 :-)! Det var inte igår🙂. Saknade dig på festen.
    Borde förstått att du läst en massa böcker om seglare när jag fick finfina seglarlänkarna av dig🙂. Var du i Malmö och mötte Wildrose? ..vet du funderade på det. Och har du ny mailadress?
    Tack för lyckönskningarna och för att du följer oss. Alltid lika roligt med några värmande kommentarer🙂, Kram, Jenny


Kommentera

Kategorier

