Skrivet av: dreamalive | juni 21, 2007

Hälsningar från de första dagarna. Jennys version.

Skrivet onsdagkväll Ballen, insänt torsdagkväll Fredericia.

(GLAD MIDSOMMAR där hemma om jag inte lyckas hitta något nät i masten imorgon!! )

 

Vi och flugor är i Siska skyddade från regn ikväll i Ballen, på Samsö. Jag har tre flugor här vid lap-värmen. Har redan fångat två, men vet inte var jag ska göra av dem. Släppte ut en som flög in igen, och släppte in nästa under täcket hos Nuno, hehe.  Ballen är ett namn som roar Tassa och Tiago. I förrgår sov vi i Gilleleje. Där fanns en skylt med namnet bögebakken. Det var också populärt. J

Vi mår bra, och färdas så inkognito som man kan med en mudi och två barn, en högljudd portugis och mig själv som får nog av cirkusen ibland. Allt på en liiiten båt full med saker. Dels alla våra saker som kommer ut i solen så fort den skiner i hamn, dels långfärdsutrustningen som påkallar mycket uppmärksamhet och många frågor. Redan i Gilleleje, första anhalten, trodde folk att vi måste ha varit iväg långt..!😉

 

Det var skönt att komma iväg äntligen efter sjutton år. Så länge vi ff är här uppe i norra Europa så känns det dock lite som att lifta i Åstorp (när man bor i Kågeröd) –lite väl nära hemma för att ta sig själv på allvar. Första turen började som förr med att Nuno inte begrep att jag inte begrep, och jag hoppades bara att ingen stod med den utmärkta kikaren i yachtklubben och synade skådespelet. Det var knappt någon vind, men komplicerat nog att försöka förstå vad Nunos pekande och ”den/det”-benämningar betydde. Prova själv att lära segling av någon som inte vet vad något heter på varken svenska eller seglarspråk! Jag och Tassa hjälper varandra att upprätta en ordlista för vad kommandona på Siska egentligen betyder  😉.

Den här första rutten över sundet bjöd på kraftigt omslag i vädret, och det var mycket mäktigt att redan första dagen uppleva hur det är att segla rakt in i oväder. 

 grey sky even more grey      greyness0617k.jpg

Kanten på molnet vi seglade under in i blixtar, åska och störtregn var som en sådan där lampa på kinarestaurangerna som man som barn inte kan låta bli att sträcka sig efter och känna på med händerna, bara alldeles kall och våt och mörk. In i en annan värld seglade vi in under molnkanten och genast krusade sig vattenytan av en kylig vind som svepte bort allt ljus. Himmel och hav förenade sig i en vägg av vatten som överröstade alla andra försök till ljud. Ett magiskt litet rum av torrhet blev Siska för mig och barnen och Spirit, som förundrat skådade Nuno i en helt annan miljö 1,5meter ifrån oss; stående i grått forsande vatten och en kraftig sidovind som höjde kontrasten mot lugnet innanför luckan. Allt annat försvann. Det var häftigt J.

nuno sailing

Nästa dag, måndagen den artonde juni, tillbringade vi i strålande solsken i hamn i Gilleleje. Vi noterade alla med stort nöje att förhållandet till hundar var helt avslappnat, och snart gick Spirit lika lös som så många andra hundar där. Stor skillnad mot Kågeröd! Såklart är hundarna också mer avslappnade när de får umgås naturligt på egna premisser, och först tyckte Spirit att det var säkrast att vara stel som en pinne, men så småningom blev även han en cool kille J.

Det sipprade in vatten kring fönsterna i störtskuren, och på måndagen fick jag sikaflexa enligt samma princip som jag första gången målade naglarna med (Maracaibo 1989). Man stryker på så gott man kan, och lägger sedan nästkommande timmar på att försöka torka bort runtomkring så proffsigt som möjligt.😉

Det kom även upp en bit mantågsnät, och min status på båten steg lite när jag redde ut hur det skulle fästas lagom till att Nuno försökt på så många sätt att håret (på utväxt) spretade mer än vanligt.

Vi blev bjudna på ett litet studiebesök på vackra Gratitude av Stefan som visade oss runt bland cirka tjugo killar på fjorton plus, som var ute och seglade i tio dagar för första gången. En av dem frågade oss vilket som var snabbaste tåget hem till Göteborg från Helsingborg. Blev inte klok på om han skojade.. Vi hade gärna bytt plats med honom när som helst! Härligt skepp!!

Ser många par som är äldre än oss och seglar med större båtar.

Och såg Sverige hela tiden från Gilleleje. Kändes konstigt att titta ut över sundet och ha Kullen där på andra sidan, och veta att det är det sista vi ser av Sverige på länge länge.

Drömmer mycket på Siska. Vet inte om det är för att jag sover så bra, eller om det är för att jag sover så dåligt, men jag sover mycket på Siska. Så fort jag känner mig minsta lilla sjösjuk vill jag bara lägga mig ner och sova. Det får gärna gunga massor, bara jag får sova, sova, sova. Tassa läser, som vanligt. Tiago och Spirit håller igång varandra, som vanligt. Nuno seglar och jag sover, inte som vanligt, men mycket välkommet J.

På Själlands udde, där vi sov i Oddenhavn natten till onsdag, tror jag (redan tappat kollen på dagarna), var det så fint att Tiago ville flytta dit. Han och Tassa fick upp jättemånga stora krabbor i hamnen när de fiskade med en mussla i en tvättklämma. Så där vill Tiago bo. J Det blev inga krabbor till kvällsmat, för då skulle Tassa ha vänt på hälen och gått hem, så de bor kvar under bryggan. Mat tar mycket av vår tid. Diska (Tack till Lahega som skänkt rengöringsprodukter i toppklass! Mer sponsringslänkar kommer snart i högerlisten!) vid bryggan gör jag tre gånger om dagen, och fyller på med ny färsk mat titt som tätt gör vi ofta eftersom vi inte har kylskåp. Under färd ska det också lagas mat, och första gången mådde jag så illa att jag höll mig uppe på däck efter det, eftersom bara tanken på att gå in där nere fick det att kväljas i mig. Idag innan vi seglade ut ur Oddenhavn tog både jag och Tassa en sjösjuketablett. (Det krävs Väldigt mycket för att jag ska stoppa i mig piller från apoteket..! …och då har det knappt varit någon vind eller några vågor ännu.) Tack till mamma och Marie & Bosse som försett oss med olika preparat mot illamående. Stundtals blir Spirit en ovanligt lugn mudi och lägger sig ned med huvudet på kudden –tror han oxå känner av gungningarna i magen då.

 spirit - seasick?

Han har redan vant sig vid situationer som han för någon dag sedan var väldigt hispig för. Han har tagit det som sin uppgift att skydda oss, och till havs oroar han sig mycket när vi inte är samlade på samma punkt i Siska. Då måste han få kolla laget runt att vi alla är ok, annars är han inte lugn. Han tittar med stor misstänksamhet och skepsis på vattnet vid sidan om, men blir modigare för varje dag som går.


Responses

  1. Hej familjen!
    Här hemma är det en regnig midsommarafton och jag tror jag kan simma bort till festen som jag ska på. Har kommit på att alla andra också läser det jag skriver… Allt från chefen till andra människor… Jag kommer fortsätta att skriva här men skriva lite mer email till er så att man får det lite mer personligt… Blev så himla glad när jag ser bilderna på er. Skulle gärna se att Tiago skriver lite mer… Förresten har jag skrivit ett email till honom men vet inte om han har fått det. Ni kan ju påminna honom om att hans gamla fröken sitter här hemma i Sverige och tänker på honom. Massor av kramar till er. Nu ska jag skriva ett email till Tassa så att inte hon heller glömmer bort mig.

  2. well, well…sjösjuk kan alla bli! ;-D
    Går säkert över så småningom, underbart att ni är igång iallafall.

    Tusen kramar

  3. Hej på er familjen! Jag följer bloggen med stor spänning och önskar att det var jag som var påväg mot okända äventyr. Jaja, jag drömmer vidare och spenderar timmar på blockets ”båtar säljes” och ”stugor säljes”. Ser fram emot kommande läsning🙂 Kramar från Maria (som satt mitt emot dig Jenny på Deanas bröllop) och Phil hälsar!

    Heej😀 vad roligt att du och Phil har hittat hit!🙂 Jättekul, att höra av dig! Härligt att ha er som bordsgrannar på bröllopet. Ser fram emot att träffa er igen!🙂 Jenny


Kommentera

Kategorier

