Skrivet av: dreamalive | juni 12, 2007

Glädje och inte

Aaaaah äntligen!!!!  ….ute på havet todde ni jag skulle skriva? Nopp! Äntligen internet igen. Modemet slutade funka dagarna innan vi skulle åka. Det tog en hel dag att hitta rätt person; en sådan som säger ”Ja -det fixar vi” istället för alla som sa ”Nej -det går inte”. Mitt tips; ge inte upp, bara fortsätt leta efter den personen. På telia butiken i Helsingborg hette hon den 8:e juni Josefin och ackompanjerades av böljande vågor av studentyra och värme. Tack Josefin🙂.

Lördagnatt fattade vi beslutet att inte avsegla på söndagen. Vi har sliiiiiiitit fram till deadline, och nu när vi kom fram till denna linje verkligen dödströtta, kan vi konstatera att vi nästan lyckats. Precis som 10 kronor är en förmögenhet när man inga pengar har, så är 2-3 dagar ett universum av tid när tiden tagit slut. Vi flyttade fram dagen för avfärd till efter min mormorsfödelsedag idag den 12:e juni. Känns både bra och dåligt.

Festen vill jag återkomma till varje gång vi njuter ut av någon av alla fina fina presenter, och berätta hur era gåvor förgyller vår vardag. Tusen tack alla!!! Den blåa himlen utan moln som fortsätter och fortsätter, omfamnade oss oxå på lördag eftermiddag då festen började. Mina gudasända festfixare Enrica Giannini och Jenni Rantala gjorde att jag kunde gunga runt i mina guldiga glittriga skor och höga klackar utan andra bekymmer än att det inte var möjligt att komma ombord på Siska med dessa fot-don. Ni är och var såååå uppskattade, och vi älskade salladen! TACK!

Våra gäster, underbara älskade gäster!!! Vi är hedrade att ha haft äran att få vara betydelsefulla för er denna kväll. Verkligen från hjärtat. Det kändes så varmt att veta att ni kom för vår skull. Om jag får säga det själv, så var det synnerligen trevliga och spännande människor på vår fest, i en intressant blandning som jag njöt av se mötas. Så roligt att vänner från så många olika delar av våra liv möttes på en och samma plats! Och lika skoj att flera stycken till sin förvåning hittade bekanta de inte sett på många år, i helt andra sammanhang. Min stora förvåning blev Linda som kom till festen med Christian T, fotograf på tidningen Xtra! (som gjorde ett omtyckt repotage om oss och resan). Gåendes på bryggan med mig säger Linda ut ur det blå ”Jag brukar läsa din blogg.”  ”!!!!!!!” säger jag. ”Det är jag som är Wolfie” säger hon. ”Wolfie!!!!!!” säger jag. Kan jag förklara för er hur märkligt och stort det är när två skilda världar plötsligt förenas! …Sedan jag började blogga på jennys.nu så har jag fått hjälp och stöd och uppmuntran av min ”blogg-granne” Wolfie, och jag har hälsat på hos henne och följt hennes liv -och av någon anledning fått för mig att hon bodde i Göteborg. Men Wolfie bor alltså i Helsingborg, och kom på vår fest, och det var så häftigt!!

En toppenfest, som jag som sagt återkommer till efterhand som vi njuter av gåvorna och minnena. Tyvärr slutade den tråkigt för min del med ett telefonsamtal från en mamma till en utav Tassas gäster, som ringde och skrek att jag var oansvarig och att hennes dotter aldrig mer får vara med Tassa. Vad jag har förstått trodde hon att tjejerna, 5st, gick runt ensamma i Helsingborg när de i själva verket var vid ekohålet vid hamnen, som är lite av Tassas andra hem vilket hon såklart visade. Dessutom hade P ännu inte blivit hämtad kl.00, och på något sätt berodde det kanske på mitt dåliga ansvar i den här mammans ögon..!? Jag vet inte, och därför gick jag hem till henne kvällen efter för att fråga varför hon anklagade mig. Hon hade inte tid att prata med mig förrän fredag em (detta var på söndagen), meddelade hon via sin dotter. Då har vi som bekant troligen lämnat landet, vilket hon oxå visste. Jag väntade för att få en förklaring och då kommer M stormande mot mig skrikande att hon polisanmäler mig om jag inte går därifrån, och att jag gör olaga intrång..!!! Helt plötsligt befann jag mig i en dålig amerikansk film, och hon puttar undan mig gormande om polisen, så jag går ut från tomten, samtidigt som jag frågar vad jag har gjort.  Hon tänker köra därifrån och  jag ställer mig framför uppfarten och frågar igen varför hon kallade mig oansvarig. Hon säger att hon kör på mig om jag inte flyttar på mig -och fatta! Hon kör på mig!!! Helt sinnes-sjuk situation! Jag hamnar uppe på motorhuven och greppar tag i vindrutetorkaren medan hon kör. När jag inte hoppar av stannar hon och går in. Det var helt absurt och hjärnan hinner inte riktigt med i en så oväntad situation. Minns inte om det var då eller senare som hon kom ut och backade tillbaka bilen. Iallafall så kommer sedan en teatralisk omgång nummer två, då med videokameran i handen. Tadadam,”Jag ber nu Jenny att flytta sig” osv dokumenterat på film. Denna gången körde hon däremot inte på mig. Hon var fullständigt vansinnig, och  jag som inte förstod någonting när jag kom dit, förstod, och förstår ännu mindre nu. Har rannsakat och analyserat mig om och om igen för det måste ju vara omöjligt tänker jag, att en sådan här sak händer utan anledning!? Det krävs två för att dansa tango, typ. Jag hittar inte felet jag gjort för att nu sitta här med två handsstora blåmärken på låren och värk i musklerna för två veckor frammåt, enligt läkaren. Polisanmälde igår. Det här har försenat resan ytterligare tyvärr, men jag har fått nog av påhopp och nu får det räcka. Misshandel, troligen grov, enligt polisen. Jag väntade en bra stund på att få någon förklaring av M, och väntade på polisen hon sa skulle komma. När jag gick hem hade de inte kommit, men tydligen kom de senare, och nu surrar byn av rykten att polisen var hos M o P för att -hör och häpna- Tassa har rymt! Och Jenny har Hoppat upp på M´s bil och hållt sig fast, så nu vågar P inte gå ut i Kågeröd av rädsla, och barnen i byn tittar storögt på mig på gatorna..! Ska man skratta eller gråta?! Jag har inte skrattat än, men jag längtar efter att göra det. Mina fina ben:

Blåmärken

Hinner inte med mer av det här idag. Kramar till alla goa människor! (till er som försökt nå mig: telefonen är avstängd nu, och mobilen fungerar inte längre här, ni får kontakta mig via internet)

*************************************************************Jenny


Responses

  1. Oj vilken action i Kågeröd! Det blir väl skönt att i veckan sonika segla ifrån en del världsligt o som det verkar helt galet överdrivet värme-groll! Kram o tack för att vi fick vara med på avskedskalaset. Maria
    Champagne, persilja och nomadkräm🙂 Tusentack för omtanken och besöket! Tänker på dig. Tack för året som gått och all hjälp jag fått. Ser framemot att träffas igen när vi kommer tillbaka🙂. Kramar, Jenny

  2. Helt galet!!! Erica berättade igår….det e inte dig det är fel på, det e väl den andra som är livrädd för hon vet att du har rätt.

    Lycka till nu och jag kommer följa med er under resan.

    Många kramar och pussar till dig, Nuno och barnen. Ses om ett år.🙂

  3. Hej jenny jag saknar dig verkligen jag hoppas att du mår bra..!! Vad har ni hittat på hitentills på er resa? Puss och kram Becky andersson
    Heeej söta vännen🙂🙂 Jag saknar dig oxå och hoppas verkligen att Du mår bra!! Glad att du hälsar på här på bloggen, och läser vad vi hittar på :-)! Riktigt stor bamsekram, J

  4. Hej familjen!!
    Tokigt e det enda man kan säga… Jag fick också höra att Tassa hade rymt och sen fortsatte detta och Livia berättade sedan att jag skulle läsa på bloggen. Herre GUD!!! Jag tänker på dig Jenny och även om jag är en nyfunnen vän till er eller kanske inte ens det så finns jag här för er om ni behöver mig. Jag är så ledsen för er skull… Hör gärna av er så att jag vet att du mår bra Jenny. Glöm inte att jag tycker att du och resten av familjen är underbar. Kram på er från Therese
    Du är mycket välkommen som nyfunnen vän Therese🙂, vi tycker om dig allihopa🙂. Tack för att du tog fatt i ryktesspridningen på skolan -totalt obegripligt varifrån det ryktet fick luft och flög över halva Kågeröd!?! Kram, J

  5. Men oj.. mycket ska man höra, man tror ju inte att det är sant, klokt är det ialla fall inte. Phu.. usch, hoppas att kommer iväg som ni ska nu och att ni får det riktigt, riktigt trevligt!
    Och tack för en jättetrevlig kväll i lördags också!
    Ha det nu så bra!
    KRAMAR!
    Heeej🙂🙂🙂 Det är jag som tackar!!! På återseende hoppas jag! Kram, Kram, J

  6. SHIT POMFRITT!!! Vad ska man säga… Tragiskt med människor som hellre tar till våld eller vänta nu… BILEN än att prata.
    Hoppas ni kan lägga detta bakom er fort så ni äntligen kan komma i väg på er resa.
    I övrigt stort tack för en trevlig fest med många trevliga människor.
    Take care out there!!!
    Härligt att du kom på festen Christian! Du och Linda bjöd på en härlig överraskning! Hoppas vi kommer att träffas många gånger till :-)! Tack och Kram, J

  7. Tack för en underbar fest men jag trodde det inte var sant när jag läste i bloggen
    Hon måste ha fått värmeslag…..
    Hur mår Tassa?
    Kram adam m familj
    Ooh TACK för att du kom med hela din fina familj kära goa Adam!! Det var så härligt att träffa dig igen, och se att du och Jeanette fått den sötaste tjej jag sett på länge! Smältande leende Tea bjöd på till kvällsmat och frukost! Nuno blev fett överraskad, och barnen tyckte oxå om att träffa dig🙂. Hoppas ni kommer och shoppar dansk design nästa höst ;-)! Och Tassa mår utmärkt -hon är inte lättrubbad den damen. Bara hennes bror som vet precis hur man gör henne tokig..!🙂 Bautakramar, J

  8. Very strange episod det där. Ditt behov av att rättfärdiga måste ha förvandlat dig till något hotfullt. Rädsla och rättvisepatos kan verkligen få människor att leka aggressiva lekar.
    Synd – det har satt spår, bildligt i alla fall. På havet får du distans så det stänker om det.
    Må ni ha en spännande och utvecklande resa.
    Bengt🙂
    <em>Heej Bengt🙂 Talet om rättfärdigande slår definitivt ann en sträng jag gärna tittar mer på, för det är jag nyfiken på. Samtidigt värjer jag mig, för jag vet inte om det var något sådant som skapade situationen. Jag menar; anklagelserna i telefonen på min födelsedag kom helt ur tomma intet, och de skulle fortsätta att eka i mitt huvud oavsett om jag gått och knackat på eller inte. Men visst, om jag hade låtit anklagelserna blåsa förbi utan att bry mig, och litat på att hotelserna skulle självläka, då kunde jag fortsatt som om inget hänt, och så skulle kanske inget mer hända.. Mycket möjligt att jag väljer att agera så om en liknande situation kommer i min väg igen. Vet inte. Vill bara säga, någonstans här, att när blåmärkena och värken växte tillsammans med insikten om vad som hänt, och jag bemötte det med att försöka skuldbelägga mig själv -hitta vad jag kunde sagt eller gjort istället- då följde nästa insikt: Att jag resonerade i samma banor som t.ex. kvinnor som blivit våldtagna och dömer sig själva för att de hade för kort kjol, drack för mycket, litade på en främling som verkade vänlig, osv, vilket är saker man ska kunna göra utan att bli våldtagen. -Precis som man ska kunna knacka på hos en förälder för att reda ut ett missförstånd, utan att bli ignorerad, hotad med polisen och påkörd. Jag är inte säker på att det handlade om att rättfärdiga, för det låter nästan som om det skulle vara något fel i att inte låta sig behandlas illa? Tveksam till att applicera ditt resonemang på vad som hände, men jag är både känslig, partisk och distanslös i det här fallet, så.. Kram, J …..okey,okey, jag försöker rättfärdiga mig..! …jag får jobba på det..! Tack, och Kram igen :-)</em>

  9. Oh my, vilket ös. Jag vet ju inte vad som hände med dendäringa tanten, men en sak vet jag, man får inga RIKTIGA vänner om man inte skaffar sig några ovänner.
    Och är du säker på att detta utspelade sig i Skåne? Det låter mer som Dalarna, haha. Stå på dig och haregott på Eran resa.
    Kram
    Tack Johan. Visdomsord från dig tar jag emot mycket seriöst, och det låter som om du vet vad du talar om, så tack, för jag behövde lite uppmuntran efter det här..

  10. men Jenny då… det var väl inte så att du blandade ihop min affirmation med situationen och tog lite för hårt på det?😉
    tråkigt att bära med sig, hoppas ni kan lägga det bakom er så fort som möjligt. jobbigt när man hamnar i situationer som en del inte kan hantera, och lite jobbigt att veta att man triggat det, fast man inte menat det, man kan ju inte gärna veta på förhand hur folk reagerar.
    lycka till nu, familjen hälsar, charlie har köpt ett insektsbo så glöm dom där brillorna, han har annat att tänka på, han tror mycket på magin ska du tro, och det har absolut blivit bättre om än inte tillräckligt än.
    hehe, skeptiker där!😉 så var det nog🙂, och jag vill gärna höra hur det går med Ditt gränsöverskridande, nu när jag viftat med handen i ett getingbo och överlevt🙂. Har lärt mig att lukta trubbel på längre avstånd, samt skaffat en osynlig dräkt som gör att skrik och anklagelser rinner av mig likt blanka droppar på en hal ål. Eller iallafall beställt en, och väntar på leverans från universum medan jag tränar🙂. Hälsa Charlie att jag hejjar på honom! Brillorna har jag redan postat. Tack till hela familjen ännu en gång för alla presenterna! Kram, J

  11. Ja, vad ska man säga?! Mitt hjärtas sympatier hamnar hos Tassa, som nu hamnat i ett konstigt sammanhang som är obegripligt och obehagligt. Låt nu juridiken ha sin gång och ligg lågt med vidare öppet resonerande kring detta som längre fram kanske ligger dig till last. Skriv detaljerat ner vad som hänt men också vad som händer inom dig, även framledes. Bra att kunna återblicka och noggrannt kunna redogöra vid de tillfällen som senare kräver det. Önskar dig och din familj all lycka, det blir en lösning på detta med ska du se. Ja, du kanske inte vill ha mina råd just nu men du får dom gratis ändå…:)
    Tack, tack 🙂, vi har släppt det nu och tänker inte tänka på det igen förrän till hösten när det blir någon sorts rättegång via ambassad eller dylikt tror jag. Kram, J

  12. Vadå? Är ni inte på det stora blå?
    Det trodde vi och har skänkt er alla en tanke varje dag.
    Så det är värsta fajten i Kågeröd.
    Vi är otroligt ledsna för detta och önskar dig Jenny gott tillfrisknande.
    Ja High Chapparal har vi ju haft kul i tillsammans, men nästa gång kan ni komma till Kågeröd istället😉 Frisk och på gott humör igen!🙂 Kram, J


Kommentera

Kategorier

