Skrivet av: dreamalive | juni 1, 2007

Environmental blogs

Skapad av jennys dreamroom på dreamalive S/Y Siska fredag, maj 18 2007 13:50:40
Jag blir så glad!

Till frukost fick jag som näring idag ett litet meddelande på min hemsida, http://www.barefootbabe.se, en liten hälsning från Ida som också målar med kroppsavtryck.

Letade mig fram till hennes och Jörgens blogg http://www.helaminjord.blogspot.com, Och blev så Glad, för de är så gröna och sköna i vad de uttrycker!

Och länklistan är full av andra bloggare som flödar av samma härliga frammåt-anda för en bättre värld!

Bl.a. har Bett R World http://www.tredjeklotet.blogspot.com startat en utmaning inspirerad av Emma Hamberg som sagt;

”Vi måste bli störigare. Jag tror det är bristen på störningar som får oss svenskar att kallas kalla. Vi är inte kalla, vi är bara så in i märgen rädda för att störa.”

Jag antar bums utmaningen!

Och listar nedan upp bloggare som verkar tänka som jag.

En dålig nyhet fick jag också till frukost. Tyvärr.

Vi har fått en kaolingruva på halsen här i Svalövs kommun. Egentligen i Eslövs kommun, men precis vid vårt naturreservat Jällabjär, som är en gammal vulkan vid Röstånga.

Mineral tillgången av kaolin ( som framförallt används för att göra fotopapper blanka) räknas som riksintresse. Vi vill stoppa gruvan genom att skydda ett annat riksintresse: Söderåsens naturliv, som ligger precis intill. Det pågår en massa politiska processer om detta just nu. Antagligen kommer det att avgöras på regeringsnivå.

Och den dåliga nyheten fick jag i form av en insändare i morgontidningen, Av Solweig Lewin, från Kaolingruppen och fp Eslöv. Jag citerar:

”I onsdags antog miljönämnden i Eslöv ett naturvårdsprogram, av vilket framgår vilka områden man tycker är speciellt skyddsvärda. Samtidigt gick motorsågen varm i Billinge fälad. Ett av de skyddsvärda områdena försvann bara några timmar innan nämnden fattade sitt beslut. Ingen ska få mig att tro att det var en tillfällighet att markägaren valde att totalavverka sitt bestånd av sumpskog av al, björk och ek just nu, mitt under häckningstiden. Just nu när Svenska Kaolin lämnat in en ansökan, vars miljöinventering visar att just detta område har de största naturvärdena inom själva brytningsområdet. Jag tror inte heller att det är en tillfällighet att bläcket knappt hunnit torka på markägarens avtal med företaget om att företaget får disponera mark vid eventuell brytning.”

Satte teet i halsen och ringde runt. Vad ska vi göra?!

I alla fall glad att engagemanget för miljön lyfts så fantastiskt på kort tid.

Kommer att göra mitt år på havet till en resa för miljön och en expedition i överlevnad på naturvänliga sätt under segling i möte med människor som är både för och emot.

Även ombord på Siska har vi olika uppfattningar om val. Ibland får jag min vilja igenom och ibland orkar jag inte kämpa för det jag tror på, och faller till föga för miljöovänligare val. Ibland är tillgängligheten alltför omständig och obefintlig för miljövänliga val. Ibland, eller alltid, är det en inre fråga om hur långt Jag är beredd att gå för att göra det bästa valet för miljön. Ibland blir det bästa valet baserat på andra behov som känns starkare just då.

Oavsett vilket, många fler bryr sig idag, och det gör att det blir lättare och lättare att göra valen jag vill göra. Att Eko-klädes-indusrin fått en boom glädjer mig enormt! Och jag längtar efter att hitta de kläderna utan att behöva leta! Här är utlovad lista på bloggare:

www.helaminjord.blogspot.com

www.tredjeklotet.blogspot.com

www.allavidjur.blogg.se

www.asfaltblomman.wordpress.com

www.jordnara.typepad.com/jordnra

www.charity.se

www.djurensratt.se

www.mp.se

www.naturellt.blogspot.com

www.lunken.wordpress.com

www.miljobloggen.randler.se

www.theorchidblog.blogspot.com

www.klimatfakta.com

www.lucastankar.blogspot.com

www.ecoprofile.se

www.magnusfranzen.blogspot.com

www.lillhulda.blogg.se

www.notbuying.blogspot.com

www.frivilligenkelhet.blogspot.com

www.blogg.aftonbladet.se/10576

www.elins-tradgard.blogspot.com

In english:

www.marklynas.org/blog

www.curtrosengren.typepad.com/alternative_energy

www.alt-e.blogspot.com

www.monbiot.com

www.consumerdisobedience.blogspot.com

www.simplereduce.wordpress.com

www.thegreenguy.typepad.com

www.ecogeek.org

www.nikkishell.typepad.com/wardroberefashion

www.trehugger.com

www.greenguru.org

Skriv gärna en hälsning att du varit på besök här på bloggen! Kul att veta vem som hälsar på, och dessutom tror jag det blir lättare att hitta sponsorer -gröna!- om här är många besökare. Ska tala mer med Gogreen idag.

🙂


Responses

  1. Skapad av Maria lördag, maj 19 2007 19:01:14

    Hej Jenny alltså när man läser o hör om er resa snart överallt så borde potentiella sponsorer dra öronen åt sig!!🙂 …Blev ganska förvånad när jag slog upp tidningen LAND (bonde som jag är) o fick se några snart fd LAND-krabbor obord på Siska! Annars undrar vi i vår familj (Cornelia o Lovisa jämåriga mer era barn) om en sak som kanske är ganska dumt att undra över …men – hur kissar o b…er vovve till sjöss??????? Kram o LYCKA till med alla förberedelser från en jordnära projektledare i mentor eva- Maria

  2. Skapad av Ida Nilsson lördag, maj 19 2007 19:43:05

    Hej Jenny! Tack för dina fina meddelanden och va roligt att du har länkat till oss!!! Vi är superglada för det🙂 Jag ska lägga upp länkar till dina sidor också. Jag tittade på dina hästmålningar Horse Christ, verkligen vackra och drömska…jag gillar särskilt den blå, den är så sagolik. Hästen påminner om Jörgens föl-foto, jag får lov att instämma! Det är någonting i deras blickar och attityd. Fölet heter Mandela och är ungefär en månad gammal och full av liv och nyfikenhet på allting runtomkring, det är en fin liten varelse🙂
    Önskar er all lycka med er resa som väntar! Jag ska komma hit och läsa!

  3. Skapad av Zorka lördag, maj 19 2007 22:52:40

    Hej Jenny! Vi önskar er alla lycka till med er resa och att ni får många fina upplevelser. Livia kommer att sakna Tassa och er andra och det kommer vi också att göra. Vi håller kontakten med er. Du, vilken tänkvärd historia – den om daffodils.
    Kramar från Zorka och Livia

  4. Skapad av Bett R World måndag, maj 21 2007 14:04:36

    Vilket äventyr som snart väntar! Jag har lagt till bloggen på listan av utmanade på klotet 2007.

  5. Skapad av Jenny måndag, maj 28 2007 13:56:47

    Hej Maria🙂🙂 Jag är jätteglad att du och din familj kommer och säger FarVäl på avskedsfesten! Och jag lovar att hålla er uppdaterade med hur det går med Spirits toalettbesök😉. Tidningen Land var en överraskning för mig oxå, faktiskt, de ringde en dag och ville ha med en artikel om oss i tidningen efter att ha läst den fina, tycker vi, artikeln i Skånskan (med stavfelet att vår båt är 18,5 meter istället för 8,5 meter…). Vi har inte sett den artikeln ännu, men jag vet att de köpte foton av Skånskans fotograf.. hmm, som jag jag glömt namnet på men han var supertrevlig gammal Greenpeace-aktivist :-)! Och återigen, Jättevälkomna på festen!

    Ida!🙂 Glad att ha träffat dig på nätet :-)! Och glad att du tänker återkomma!

    Zorka och Livia, vi kommer att sakna er!! Tassa kommer nog att skriva på bloggen oxå såsmåningom, så det blir roligt att få besök av Livia och dig här! Vi önskar er Lycka till på er flytt-resa! Kram!

    Och Hej Bett R World, jag har inlett min störighet med en gammal klassiker och frågat busschauffören som håller utan för min trädgård om det finns någon bra anledning till att han låter motorn gå på tomgång – i säkert 20 minuter!? ..Ja, han tyckte att han hade en bra anledning i att kyla ner motorn, men jag hoppas han inte vill ha mig i bussen igen och lugnar sig lite med avgasandet..

    Kul med så många kommentarer!
    🙂


Kommentera

Kategorier

